Flere sigtes for overtrædelser
De seneste fire år er antallet af sigtelser mod chauffører og vognmænd steget fra 2.849 i 2007 til 3.646 i de første 10 måneder af 2010, selv om antallet af kontroller ikke er steget.
Sigtelserne tæller både overtrædelser af køre/hviletiden og snyd med den digitale fartskriver og kontrolapparatet, der registrer køre/hviletiden. Det kan resultere i ulykker, hvis chaufførerne ikke overholder reglerne, understreger politiet.
- Hviletiden har stor betydning for chaufførens evne til at kunne føre køretøjet på fuldt betryggende måde. Det kan i sidste ende få alvorlige konsekvenser for færdselssikkerheden, siger politikommissær Frank Davidsen, leder af Tungvognssektionen i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, som vurderer, at sagerne i de fleste tilfælde falder ud til anklagemyndighedens fordel.
Mere effektiv kontrol
I en kommentar til Jyllands-Postens historie, siger ITDs formand Mogens Therkelsen, at stigningen i antallet af sigtelser i virkeligheden et udtryk for, at de målrettede initiativer, der allerede er taget imod snyderiet, har en effekt.
- Når antallet af sigtelser nu stiger, er det vel først og fremmest et udtryk for, at kontrollen er blevet mere effektiv, og det er for os at se et skridt i den rigtige retning, selv om tallene desværre viser, at vi ikke er ved målstregen endnu.
Bedre teknologi
- En forklaring på stigningen i antallet af sigtelser kan være, at den digitale tachograf bliver stadig mere udbredt og dermed gør det nemmere for myndighederne at konstatere selv små overtrædelser af bestemmelserne, siger Mogens Therkelsen.
Fra ITD's side peger man dog på, at teknologien langt fra er fuldt udviklet, og at man således ser frem til, at den næste generation af digitalt overvågningsudstyr bliver indført.