K kæmper stadig for bro over Femer
Bro-entusiasterne hos V og S bøjer sig for tunnelløsningen på Femer Bælt. Den giver flest arbejdspladser og mindre bøvl med tysk miljøjura.
- Jeg bakker umiddelbart ikke op om en tunnel. Jeg er stadig væk tilhænger af en bro og vil have det drøftet meget nøje, siger trafikordfører Henriette Kjær (K), som er også er gruppeformand.
Hun ser mange ubekendte faktorer ved en tunnelløsning blandt andet omkring beredskab og transporter med farligt gods og giftigt affald.
- Økonomisk er de to projekter sidestillede. Forskellen i prisen på en bro og en tunnel er så lille, at den ikke skal være udslagsgivende, pointerer hun.
Tal skal tjekkes
Trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) kræver overslagstallene eftergået af eksterne eksperter for at forebygge efterregninger, der kan fanges inden anlægsstarten.
- Broer er smukke, men mange ting taler for en tunnel, og vi er som sådan ligeglade om det bliver en tunnel eller en bro. Vi skal bare være sikre på, at tallene holder. Jeg tror, vi skal have udenlandske rådgivere ind over, fordi alle de hjemlige eksperter har været brugt ved de første beregninger, siger Kim G. Christiansen
Brohjertet viger
- For et halvt år siden var jeg ikke i tvivl om, at vi talte om en bro, men der er sket meget siden, at blandt andet en tunnel nu er billigere, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
- Mere og mere peger i retning af en tunnel, men Venstres folketingsgruppe har ikke taget stilling endnu, og vi vil gerne se et endeligt notat om fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.
- Jeg ville helst have en bro, hvis jeg skulle vælge med hjertet, men jeg er også nødt til at koble hjernen til, fortsætter han. Vejrlig, skibsfart og tyske miljøbetænkeligheder taler til gunst for en sænketunnel.
Placeringen af 5000 arbejdspladser spiller også ind for Kristian Pihl Lorentzen. En tunnel fremstilles nær byggepladsen i modsætning til en bro.
Nogenlunde samme toner høres hos socialdemokraterne. Indstillingen har nogle meget overbevisende argumenter, siger trafikordfører Magnus Heunicke (S).
Usentimental
- Jeg har ikke gjort min endelige stilling klar. Det skal ske sammen med den socialdemokratiske folketingsgruppe, men der er flest plusser for en tunnel. Man er nødt til at være usentimental i forhold til hvad man synes er smukkest.
En tunnel vil gøre det nemmere og hurtigere at få den faste forbindelse miljøgodkendt i Tyskland, hvor en miljøretssag kunne betyde flere års udsættelse.
Sejladssikkerheden og havmiljøet er et andet vigtigt hensyn, som taler for en tunnel. Statistisk kan en bro ventes at blive påsejlet hvert tredie år, og det rummer fare for miljøforurening fra skibet. En alvorlig påsejling, der lukker broen i tre måneder, er en 500 års begivenhed.
Tunnel giver job
Endelig vil en betontunnel medføre langt flere arbejdspladser i nærområdet end en bro, hvor stålet kommer fra Kina, anfører Magnus Heunicke.
Hans radikale kollega, Johs. Poulsen (R), fremhæver også sidegevinsten ved en tunnel i form af danske arbejdspladser, fordi tunnelelementer støbes i nærområdet, mens en bro i teorien produceres over hele verden.
- Alt taler for en tunnel, og jeg er ikke i tvivl om, at det bliver en tunnel. Det r4 en velbegrundet indstilling, siger Johs. Poulsen. En tunnel er dels miljømæssigt og miljøretsligt nemmest at gennemføre, dels sikrest for skibstrafikken, dels mest skånsom i anlægsfasen. Desuden vil en tunnel være operativ samtlige årets dage, mens en bro udsættes for lukninger.
LA har ikke besluttet
Villum Christensen (Liberal Alliance) tager gerne en tunnel på grund af arbejdspladserne: - Tunnelen er venligere stemt over for det danske erhvervsliv end en bro, men vi har ikke taget stilling.
Trafikordfører Anne Baastrup (SF) er ubetinget glad for udsigten til en tunnel på grund af sikkerhed til søs, den langsigtede miljøpåvirkning og de miljøretlige konsekvenser af en bro ved Natura 2000-områder.
Partierne mødes i januar for at vægte argumenter træffe beslutningen. Forinden arrangeres et stort borgermøde på Lolland om projektet.
Spørgsmålet om en bro eller tunnel får ikke lov at splitte trafikforligskredsen. Anne Baastrup konstaterer kort og godt: - Man skal blive enige!
Per Clausen (EL) står uden for trafikforligskredsen og opfordrer forligspartierne til at undersøge økonomien ved en ren tosporet togtunnel.