Efterlyser forsøg med modulvogntog
Det haster med at finde ud af, hvad forsøget med modulvogntog skal gå ud på, hvis EU skal godkende ønsket om at forlænge det til 2017.
- Vi arbejder ikke bare for at indrette omkoblingspladser og brede rundkørsler, men vi bakker også op om udbredelsen af nettet til at omfatte havne og store erhvervsområder langs rutenettet, siger Kent Bentzen, formand for FDT.
Han minder dog om, at der officielt stadig er tale om et forsøg, selv om de fleste i transportbranchen nærmest tager det givet, at modulvogntogene er kommet for at blive.
- Vi bliver nødt til at få mere logistik ind i forsøget. Det er urealistisk at tro, at EU giver Danmark lov til at forlænge forsøget, når det udløber ultimo 2011.
Ikke godkendt
- Det kan godt være, at de danske politikere har besluttet at forlænge forsøget til 2017; men hvad det forsøg skal gå ud på, og hvordan man vil præsentere det for EU, er endnu ikke lagt fast, siger Kent Bentzen.
- Som minimum kræver det, at vi kan dokumentere nye forbedringer og positive effekter ved forsøget.
- Midtvejsrapporten, der kom for et halvt år siden, var ikke særligt imponerende med hensyn til kapacitetsudnyttelsen.
- Vi kan ikke dokumentere, om der er kommet færre lastbiler på vejene eller om de vognmænd, der kører med modulvogntog, egentlig har fået skabt nogle forbedringer af deres miljøudslip eller logistik.
- Vi ved heller ikke, om forsøget har givet dem en bedre økonomi.
- Vi har brug for en dokumentation af sådanne forhold, hvis vi skal tages seriøse i Europa - og hvis vi skal have held til at forlænge forsøget og efterfølgende udbrede modulvogntogstanken til lande som Tyskland, Polen, Frankrig og de andre EU-lande.
Bedre udnyttelse
- Det er ikke acceptabelt, at modulvogntogene kun kører med 50-60 procent, som situationen tyder på i dag.
- Vi må få nogle bedre fyldnings-resultater. Jeg mener ikke, at vi skal være tilfreds med mindre end 90 procents pladsudnyttelse.
- Derfor må vi gøre en speciel indsats for at tiltrække noget gods udover det eksisterende basisgods.
- Det må vognmændene og deres disponenterne arbejde for, siger Kent Bentzen. Han mener, at vognmændene og transportfirmaerne bør se transportcentrene som neutrale faciliteter, der gerne vil være med til at afprøve, om vognmændene kan samkøre og få modulvogntogene udnyttet bedre.