Betaling bliver fast princip for lokale broer og tunneler
Vognmænd og bilister skal vænne sig til tanken, at det koster en tier eller tyver for at køre over selv korte broer og gennem tunneler. Projekter som en havnetunnel i København og ny Limfjordsforbindelse i Aalborg skal være betalingsveje.
Det er blot et eksempel på det betalingsprincip, som politikerne er ved at indføre.
- Betalingsprincippet anvendes kun ved fjordforbindelser i fremtiden, bebuder Venstres trafikordfører Kristian Pihl-Lorentzen. Det gælder også for en havnetunnel i København og en tredje forbindelse over Limfjorden ved Aalborg.
Ikke penge nok
- Der er stærke argumenter for en vis brugerbetaling ved tids- og brændstofbesparelser, når vi bygger en fast forbindelse. Vi er nødt til at strække vore anlægskroner noget mere, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Den kommende motorvej mellem Herning og Holstebro bliver ikke betalingsvej. Det er ikke en fast forbindelse, men en opgradering af en eksisterende vej, forklarer Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi kunne godt vælge en anden model, hvis vi kunne starte forfra med Danmarks vejnet, men vi er inde i et system med tårnhøje bilskatter og en berettiget forventning om, at nogle af de skatter går til veje.
Selve vejene forbliver skatteyderfinansierede, siger Kristian Pihl Lorentzen.