Bedre godstransport i byerne
Transportminister Hans Christian Schmidt har for nyligt udsendt et udspil om godstransport i byerne. Der er afsat fem millioner kroner til forsøg med distribution af gods uden for myldretiden.
Transportministeren er glad for, at kommunerne har sagt ja til at deltage.
- Vi skal i tænkeboks for at se, hvordan vi kan løse nogle af de store byers udfordringer med blandt andet godsdistribution, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
- Vi løser bedst transportproblemerne i fællesskab og ved at tænke nye tanker, frem for altid at slå autopiloten til og sige, at ingenting kan lade sig gøre.
Det er tale, som Foreningen af Danske Transportcentre kan lide at høre.
- Vi har arbejdet med tanker om city logistik her i Danmark de seneste 10-15 år, men der er endnu ikke sket noget. Derfor glæder det mig, at transportministeren tager det op igen, siger foreningens formand, Kent Bentzen.
- Vi kan ikke have halvtomme biler kørende rundt i byerne. Det er vi vist alle enige om.
- Det er også glædeligt, at ministeren viser stor respekt for transportcentrene. Han mener, at de kan skabe det samarbejde, der skal til.
Ifølge Kent Bentzen er der flere store knaster, der skal ses nærmere på. På den ene side er der miljøfolk og embedsmænd, som ønsker at få lastbilerne ud af byerne. På den anden side er der transportørerne, som ikke har kunnet samarbejde om fælles distribution.
- Derfor er det nu, vi må på banen og lave et fuldskala forsøg med deltagelse af alle parter inklusive de øverste myndigheder. Vi skal have inddraget ministerierne inden for økonomi, erhverv, transport og miljø.
Finde viljen
- Ingen ønsker øde og døde byer. En by skal være levedygtig med butikker og masser af kulturtilbud. Derfor må vi acceptere lastbiler, der kommer med varerne. Vi skal bare have fundet, hvordan denne varetilstrømning skal ske.
- Det er ikke så meget et spørgsmål om at finde koncepterne, men snarere at find viljen og forståelsen for, at vi må prøve det i praksis, siger Kent Bentzen.
- Det offentlige må ind som medinvestor, fordi transportfirmaerne ikke har økonomiske muligheder for at investere i materiel og city logistikkoncepter alene.
- De kan godt sende en enkelt lille bil ind til byen en eller to gange om ugen; men ikke i større omfang. Selv ikke de største firmaer kan opfylde kravene om regularitet og daglige forsyninger uden at komme til at lave en eller anden form for dårlig økonomi eller miljøbelastning.
- Transportfirmaerne ønsker heller ikke at afgive noget gods til andre. Konklusionen er, at vi må have en neutral part ind i distributionen, så de forskellige transportfirmaer kan føle sig trygge.
Transportcentreme
- I FDT har vi otte velfungerende transportcentre, som i forskellig grad kan komme til at spille en rolle for bydistributionen. De skal tænkes ind i løsningen. Det handler ikke om at bygge nye terminaler.
- I København har man blandt andet tænkt på at ombygge nedlagt brandstation til terminal. Sådan et forslag ødelægger den seriøse debat. Her har et konsulentfirma lavet en dyr rapport, som er helt ude af trit med virkeligheden.
Ens spilleregler
Kent Bentzen mener også, at man må have spilleregler, som er fælles for alle byer i landet - ja måske i hele EU.
- Vi kan ikke have forskellige bytrafik- og distributionspolitikker i hver by. Der må være grænser for, hvad lokale byråd kan finde på. Tag for eksempel Køge-sagen, hvor en byrådspolitiker fik et flertal i byrådet med til at forbyde lastbiltrafik i bykernen.
- Vi må være enige om, hvilke krav der skal stilles til bydistribution - og så må vi udvikle løsninger til det.
- Transportministeren vil også gerne se nærmere på mere effektive distributionstidspunkter, og det synes jeg er positivt. Lad os dog se, om vi i praksis kan udarbejde noget.
- Nogle af modstandere ved ikke, at man i dag har muligheder for at tage store miljø- og støjhensyn.
Mange muligheder
Det er muligt at køre el-lastbiler.
- Der findes støjreducerende gummihjul på transportburene, som kører ind i butikkerne.
- Man kan rulle måtter ud på brostenene, så man ikke larmer.
- Lastbilerne kan bruge lamper i stedet for bak-signalerne.
- Chaufførerne kan få nøgler til butikkens depotrum.
- Der findes mange muligheder. Vi skal have lavet et fuldskala forsøg med nogle seriøse firmaer og få mulighederne fornuftigt belyst og dokumenteret gennem "case stoiries" og "best practices".
- Det er i det lys, jeg ser ministerens initiativ. Natdistribution og støjfri distribution er en vigtig service til midtbyens handlende. Der er ikke samme behov i periferien og storcentrene. Her handlere det snarere om at kunne levere billigt.
Kent Bentzen mener også, at man via Trafikstyrelsen burde give tilskud til projekter, der kan forbedre city distributionen gennem udvikling af logistikken og nye samarbejdsformer.