23948sdkhjf

Køge dropper forbud

Lastbilforbuddet i Køge ændres til en henstilling fra den 24. juni. Det er dagen før rigspolitiet skal behandle DTLs klage over Køge kommune.
Køges lastbilforbud bliver ændret til en henstilling til vognmænd og chauffører om kun at køre ind i bymidten, hvis de har et ærinde. Det bekræfter Erling Larsen, som er formand for Køges teknik- og miljøudvalg.

Køge tager den 24. juni 2010 stilling til en opblødning af lastbilforbuddet, som er forhandlet med organisationerne. I stedet for et decideret forbud mod lastbilkørsel satser kommunen på frivillighed og samarbejde med branchen om at lede tunge lastbiler uden om Køge. Samtidig vil kommunen anmode GPS-systemet om at lave ruter, der leder gennemkørende lastbiler væk fra bymidten.

Det sker dagen før, at rigspolitiet ventes at afgøre DTLs halvt år gamle klagesag om forbudszonen i Køge.

- Rigspolitiet kan kun tage stilling til, om Køges beslutning er juridisk i orden, oplyser justitsminister Lars Barfoed (K) i et møde med Folketingets trafikudvalg tirsdag 15. juni.

- Det lokale byråds skøn kan ikke efterprøves. Rigspolitiet skal desuden finde ud af, om udenbys vognmænd og deres organisationer er klageberettigede.

Kristian Pihl Lorentzen (V) og Kim G. Christiansen (DF) kritiserer den lange sagsbehandlingstid i trafikudvalget. Det er Lars Barfoed sig enig i.

- Jeg har også studset over, at der er gået så lang tid, før der blev truffet en afgørelse.

Forbuds- og miljøzoner

Cheføkonom Ove Holm, DTL, hæfter sig ved, at justitsminister Lars Barfoed åbner for en tættere regulering af kommunale forbudszoner, som Miljøministeriet kunne administrere parallelt med lovgivningen om miljøzoner, så der kom en ensartet vurdering.

- Der var en udmærket sammenligning mellem miljø- og forbudszoner. Der skal være ensartede betingelser på infrastrukturen, så kommuner kan ikke lave vidtgående, indgribende zoner uden at tage samfundshensyn, siger Ove Holm.

Kommuner har ikke frit spil

Erling Larsen forbeholder sig ret til at genindføre lastbilforbuddet, hvis det ikke lykkes at holde unødvendig lastbilkørsel væk fra bymidten. Han tager justitsministeren til indtægt for, at kommuner har ret til at lave lastbilrestriktioner.

Der er dog grænser for, hvad kommuner kan tillade sig, om end det er uafklaret hvor meget eller hvor lidt en kommune konkret må på dette område.

Lars Barfoed fremhæver det juridiske grundprincip om proportionalitet.

- En afgørelse må ikke være uforholdsmæssig indgribende i forhold til de hensyn, der skal tilgodeses, siger han.

- Afgørelser må heller ikke være så indgribende, at man kan tale om ekspropriation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.693