Nedgang for CMP i 2009
Øresundsregionens største havneselskab, Copenhagen Malmø Port, mistede syv procent af omsætningen i 2009. Den faldt til 733 millioner svenske kroner. Driftsresultatet før skat blev på 128 millioner svenske kroner. Det betegner havnedirektør Johan Röstin som godt i et meget svagt marked.
- Ligesom mange andre er vi påvirket af strukturkrisen inden for bilindustrien, siger adm. direktør Johan Röstin.
- Vi har dog beholdt samtlige kunder inden for forretningsområdet. Det viser, at vi trods krisen er konkurrencedygtige inden for dette område.
- Heldigvis viser flere vores andre forretningsområder en relativt stabil udvikling. I 2009 satte eksempelvis krydstogtvirksomheden rekord. I København anløb 335 krydstogtskibe med næsten 677.000 passagerer, hvilket befæster byens position som den største og mest populære krydstogtdestination i Nordeuropa.
- Udviklingen har også været god inden for våd- og tørbulkvirksomheden, siger Johan Röstin, som synes, at CMP har opnået et godt resultat i en usædvanlig svag markedssituation.
Tilpasning af omkostningerne
For at møde den svage konjunktur i 2009 har CMP gennemført tilpasning af omkostningerne i virksomheden. Som følge heraf, er den faste personalestyrke reduceret med omkring 13 procent.
Samtlige omstruktureringsomkostninger til dette samt engangs-omkostninger til nedskrivning af anlægstilgange har belastet årets resultat med omkring 20 millioner svenske kroner.
Fortsætter investeringerne
- Årets udvikling bekræfter, hvor vigtigt det er at have et bredt kundegrundlag, konstaterer Johan Röstin.
- Vi må tiltrække forretningsområder med forskellige produkter og services. De kan give trækkraft til vores virksomhed. Derfor fortsætter vi investeringerne i Norra Hamnen i Malmö, hvor vi i 2009 er begyndt byggeriet af et nyt internationalt havneanlæg for cirka 900 millioner svenske kroner. Her skal vi tilbyde forbedrede services til både nye og gamle kunder.
- Vi udvider også olie- og tørbulkterminalerne på Prøvestenen i København.
- Med de omfattende investeringer vokser virksomhedens kapitalomkostninger i de kommende år. Det er på denne baggrund, de gennemførte besparelser skal ses, betoner Johan Röstin.
- Vi skal udvikle volumen og kvalitet inden for alle forretningsområderne, men også tydeliggøre miljøprofilen i virksomheden endnu mere.
- Indsatsen, som gennemførtes i 2009 gør samlet, at CMP står godt rustet til at udnytte de muligheder som opstår, når konjunkturerne vender.
I 2010 forventes et bedre resultat end 2009.