23948sdkhjf

K: Kun lån til markedsrente til askeramte flyselskaber

Luftfartsselskaberne kan få kortvarige statslån til markedsrente og ellers ikke én øre, lyder meldingen fra finans- og skatteordfører Mike Legarth (K).
- Ingen statsstøtte. Ikke én øre, men til gengæld vil vi godt assistere med en lånefacilitet, hvis vi inden for EU’s statsstøttereglement kan yde luftfartsselskaberne lån, som skal tilbagebetales til staten, siger Mike Legarth til Fagpressebureauet.

Sådanne bankpakkelignende lån skal ydes på markedsvilkår og på basis af dokumenterede omkostninger, og alle flyselskaber og ikke kun SAS skal i givet fald have adgang til lånefaciliteten, fastslår han.

Statslånene skal afhjælpe det øjeblikkelige pres på likviditeten, som bl.a. skyldes udgifter til efterlevelse af passagerrettigheder.

- Vi er imod statsstøtte af enhver art. Man kunne se på beslægtede brancher, der også er ramt. Skulle vi også give støtte til lastvognsvirksomheder, hvis der lå tre meter høje snedriver i en måned?! Enhver normal virksomhed konsoliderer sig til at modstå modgang, og det burde flyveindustrien også have gjort, siger Mike Legarth.

Konservativt nej til forlængelse af skattefrister

Mike Legarth opfordrer luftfartselskaberne til at oprette en fond til fremtidige lignende katastrofesituationer efter samme model som stormflodsordningen, så branchen er forberedt i stedet for at appellere til skatteyderne om hjælp.

Den konservative økonomiske ordfører hæfter sig ved, at Ryanair ikke har behov for hjælp samt at de tyske og svenske regeringer tøver med statsstøtte. Hans accept for ikke at sige tilbud om en lånefacilitet til store som små luftfastselskaber skyldes også hensynet til at bevare Københavns Lufthavns position.

Mike Legarth afviser udskydelse af skatte- og afgiftsbetalinger: - Der må være ens betingelser for alle. Derfor vil jeg hellere oprette en lånepulje, som relativt hurtigt bliver betalt tilbage med renter, så skatteyderne ikke kommer til at mærke det.

Sverige udskyder afgifter

Den svenske regering tyer til 90 dages udskydelse af skatter og lufthavnsafgifter, skriver Dagens Nyheter og Sydsvenska Dagbladet, men ifølge den svenske "Transportstyrelsen" er der tale om en forlængelse fra 30 til 90 dage, dvs. 60 ekstra dage med virkning fra 15. marts i år.

Det drejer sig om 250 millioner svenske kroner om måneden, dvs. en midlertidig likviditetslettelse på op til 750 millioner skr. eller cirka 580 millioner danske kroner. Desuden kan selskaberne udskyde moms og arbejdsgiverafgifter i to måneder, hvis de ikke allerede har benyttet denne finanshjælpepakke fra sidste år.

EU afgør omfanget af vulkanstøtte til luftfarten

Danske politikere med transportminister Hans Chr. Schmidt (V) i spidsen signalerede på trafikudvalgets møde tirsdag 20. april villighed til at betale luftfartselskabernes vulkanregning før den er opgjort. Forudsætningen er overholdelse af passagerrettighederne og en klar melding fra EU-kommissionen.

- EU-kommissionen bør – og det er nok det mest centrale i denne situation – komme med sit syn på statsstøtte til luftfartselskaberne i den foreliggende situation. Det er afgørende, at vi får udmeldinger og spilleregler fra kommissionen, så vi kan agere på samme måde i EU. Derefter skal vi nok være hurtige til at træffe afgørelsen, sagde Hans Chr. Schmidt.

- SAS bløder. For hver dag rykker selskabet nærmere en konkurs, og det vil være en katastrofe for det danske samfund og lufthavnen i København, så noget skal der gøres. Vi må have svar EU hurtigst muligt om, hvad vi må, for ulovlig statsstøtte går selvfølgelig ikke. EU må koordinere og vise, hvordan man kan redde de europæiske flyselskaber og herunder SAS. EU bør også gå foran med en hjælpepakke, sagde trafikordfører Magnus Heunicke (S). (Dj/220410)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078