Vindmøllevinge med luftfragt
Geodis Wilson varetog transporten, da LM Wind Power modtog to fabriksnye vindmøllevinger fra Kina. Med en længde på 42,1 meter er møllevingerne det længste gods, der nogen sinde er transporteret som luftfragt.
Projekt omfattede transport af de to vinger fra LM Wind Powers fabrik i Kina til den lokale lufthavn i Tianjin-provinsen. Derefter fulgte en meget kompliceret lastning ombord på verdens største fly AN-225 og den nødvendige toldbehandling.
Flyet landede herhjemme i Skrydstrup, som er den eneste danske lufthavn med kapacitet til at håndtere en last af denne længde. I Skrydstrup stod Geodis Wilson for korrekt losning og efterfølgende transport og levering til LM Wind Power i Lunderskov.
- Vi har haft aktiviteter i vindenergisektoren i mange år og er kendte i markedet, men transporten af LMs prototype møllevinger gør det nu muligt for os at gå ind i mere komplekse projekter, siger Henrik Funk, som er global manager for Geodis Wilsons vindenergi-projekter.
- Vi er tilstede i både Danmark og Kina. Vi har en specialiseret charterdivision med eksperter på stedet både i Danmark og Kina. Det har bidraget til korrekt udførelsen af dette rekordstore projekt sammen med LM Wind Power og Antonov Airlines.
GloBlades produceres i Kina
Geodis Wilson blev i 2008 en del af det franske transport- og jernbaneselskab SNCF med cirka 50.000 medarbejdere i 120 lande. I Danmark har Geodis Wilson 210 medarbejdere.
LM Wind Power producerer møllevinger til de største vindenergimarkeder. De nye GloBlades produceres i Kina, hvor virksomheden har faste kontrakter med kunder. Den første vindmølle drevet af GloBlades bygges i juli. For at sikre at vingerne er stærke nok, testes en prototype i fuld størrelse først på testcentret i Danmark. De to prototyper har en gennemsigtig gelcoat i stedet for den sædvanlige hvide overflade. Dette gør det muligt for ingeniørerne at se, hvordan materialerne fungerer, når de udsættes for krævende tests.
AN-225 tilhører Antonov Airlines, som ligger i Kiev. Flyet har læsserampe i næsen og sænkbart understel, som gør det nemt at laste ekstra stort gods og gods på hjul. Flyet blev i sin tid designet til det sovjetiske rumprogram. Der findes kun et eneste AN-225 i verden, og det kan fragte en samlet last på op til 275 ton.