V vil lempe objektivt ansvar
I kølvandet på DTLs generalforsamling lørdag den 15. maj 2010 har Venstres trafikordfører nu taget bladet fra munder og bakker op om DTLs ønsker om at lette det objektive ansvar.
- Jeg finder det dybt urimeligt, at en vognmand, som overholder alle regler til punkt og prikke, skal have en klækkelig bøde, hvis en chauffør tages i at bryde reglerne om køre/hviletid, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- En tidligere dom i Vestre Landsret viste, at en vognmand fik en stor bøde, selv om han har gjort alt for at sikre overholdelse af køre/hviletidsreglerne. Det er uholdbart ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt, ligesom det er et urimeligt rammevilkår for det danske transporterhverv.
- Venstre ønsker derfor, at det objektive ansvar stækkes, så vognmanden kan undgå en bøde, hvis han sort på hvidt kan dokumentere sin indsats for at reglerne skulle overholdes.
- Derved kommer reglerne på dette område på linje med reglerne i arbejdsmiljølovgivningen, hvor arbejdsgiveren går fri, hvis han har gjort en aktiv indsats for at sikre sig overholdelse af reglerne.
- Vi kan ikke være bekendt blot at fortsætte med den nugældende ordning, der er et slag i ansigtet på lovlydige vognmænd, fastslår Kristian Pihl Lorentzen.
Intet sker
For DTL er det en positiv udvikling; men vognmandsforeningen havde allerede i januar 2008 gjort Folketingets Retsudvalg opmærksom på problemerne under et
- Daværende justitsminister Brian Mikkelsen lovede at se positivt på det, men da Lars Barfod for nylig blev ny justitsminister afviste han at ændre på strafansvaret efter råd fra Rigsadvokaten, fortæller vicedirektør Morten Lindbo, DTL.
- Vi ønsker først og fremmest en mulighed for at fjerne bødeansvaret ved chaufførens overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, som er konstateret ved en landevejskontrol, hvis vognmanden kan dokumentere kontrol og instruktion af de ansatte samt regelmæssig egenkontrol.
- Man kunne også tænke sig en lempelse i de tilfælde, hvor vognmanden kan dokumentere skriftlige, konkrete kørselsinstrukser underskrevet af chaufføren, men hvor chaufføren ved at overtræde instrukserne derved overtræder reglerne om køretid og hviletid, siger Morten Lindbo.
- Det er stort set kun transportbranchen, der er underlagt den type lovgivning, og det er vi stærkt utilfreds med, slutter Morten Lindbo.