23948sdkhjf

Et sjældent ønskejob

Der er ikke ret meget der kan stilles på benene uden en eller anden form for lastbiltransport. Motorsport er ingen undtagelse. Tværtimod vil det være krop umuligt at kører motorløb i verdensformat uden hjælp fra lastbiler. Eksempelvis er de årlige verdensmesterskaber i motorcykelklassen for Superbike-maskiner et godt bevis på et transportbehov der dækkes af omkring 40 sættevognstog.
Ved årets tredje VM-afdeling i den imponerende Superbikeklasse, der blev kørt på motorbanen ved Valencia i Spanien fik Transportmagasinets udsendte medarbejder stillet sin nysgerrighed om den forholdsvis omfattende logistik, der danner baggrund for den to-hjulede motorsportdisciplins eksistens.

Nysgerrigheden blev tilfredsstillet efter samtale med to af det belgiske baserede Team Suzuki Allstars chauffører. Henholdsvis Jean-Francois Gallardo fra Frankrig og Raphael Veitman fra Belgien.

Eftersom de fleste af teamets 22 medarbejdere kan køre lastbilerne, er der aldrig behov for at overskride køre/hviletiderne siger Jean-Francois Gallardo, der udover chaufførjobbet er hovedansvarlig for alle dæk som anvendes på teamets to firecylindrede 1000 kubik Suzuki motorcykler, der klarer tophastigheder på godt og vel 300 kilometer i timen.

Modsat passer chaufførkollegaen Raphael Veitman sit arbejde som et af teamets 10 teknikere, herunder motoringeniører. I begge tilfælde altså når køretøjerne er nået frem til de 11 racerbaner der danne ramme om dette års europæiske afdelinger af verdensmesterskabet. Derudover køres afdelinger i Australien, Sydafrika og USA. I de tilfælde bliver al udstyr, inklusive motorcykler transporteret med flyvemaskiner og lejede lastbiler.

Teamet har to kørere: Leon Haslam, der fører VM-tabellen, og franske Sylvain Guintoli.

Dyr fornøjelse

Et topteam som det de to chauffører er ansat i, koster mange penge. Nærmere betegnet er deltagelse i 2010 verdensmesterskabet betinget af et budget der ligner 17 millioner danske kroner. Vel at mærke uden lønninger til kørerne, som typisk holdes hemmeligt.

En stor del af budgettet går naturligvis til transport og logistik. Hvor stor den del egentlig er ikke oplyst.

Derimod fortalte de to chauffører, at de to-tre år gamle MAN sættevogntrækkere med 460 hk motorer og manuelt gearskifte var stillet til rådighed af MAN i Belgien. Der blev heller ikke lagt skjul på at hvert køretøj kører omkring 26.000 kilometer pr sæson.

Hvad angår trailerne, er der tale om fem år gamle enheder, som har gennemgået omfattende moderniseringer og fået nye lakeringer.

Fører feltet an

De to chaufførers slet skjulte stolthed over af være med i det belgisk baserede Suzuki team, skyldes ikke mindst at den 27-årige englænder Leon Haslam syntes at være godt på vej mod 2010 verdensmesterskabstitlen.

Selvom de giver udtryk for at deres jobs kan være hektiske ind i mellem og især når der kun er kort tid mellem de respektive vm afdelinger, vil alle ulemper i jobbene gå lynhurtigt i glemmebogen hvis det lykkedes Leon Haslam at vinde den prestigefulde titel i år.

-Selvom der er lang vej til den sidste afdeling, der køres i Frankrig den 3. oktober håber vi naturligvis at Leon evner at kan holde konkurrenterne stangen. Det vil ikke bare blive en stor glæde for teamet, vores sponsorer, Leon selv og os, der trods alt er store motorcykelfans, slutter chaufførduoen Jean-Francois Gallardo og Raphael Vietman.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063