23948sdkhjf

Historien gentager sig

Scania har båret ny frugt til den svenske kamp om hvem af nabolandets to lastbilproducenter, der kan hive flest hestekræfter og højest drejningsmoment ud af en lastbilmotor. I dette tilfælde er frugten en fersk 16,5 liters stor V8-motor med 730 hestekræfter og 3500 Nm drejningsmoment.
I 2001 lancerede Scania den populære 16 liters V8-motor, som skulle være efterfølger for den kendte og efterhånden velrenommerede 14,2 liters V8'er, som efter datidens normer var langt foran konkurrenternes drivværker.

På nogenlunde samme måde har Volvo styrket sit motorprogram, der i fjor mundede ud i en 700 hk og 3150 Nm stærk udgave af 16 liters række-motoren.

Derudover har de to svenske producenter fulgt godt med i hinandens fodspor med hensyn til modelfornyelser og diverse opdateringer - i hvert fald så længe morfar her kan huske.

Med hensyn til stærke drivkilder har Scania, med den nye supermotor, gen-erobret den uofficielle titel som Europas stærkeste lastbilmotor og dermed sørget for en fornyelse af den svenske historie.

Mere end bare kubik

I forhold til forgængeren - Scanias stærkeste motor i V8 segmentet - repræsenterer den nye 16,5 liters motor andet end bare en mindre kubikforøgelse. Tværtimod er der tale om en helt ny motorkonstruktion, hvor blokken er støbt i et metal som hedder grafittjern (CGI).

Eftersom også den nye motorkonstruktion er baseret på Scanias kendte modulsystem - der indebærer anvendelse af komponenter som blandt andet stempler og foringer fra rækkemotorerne - er cylindrenes diametre øget med tre millimeter, som tilsammen giver 0,8 millimeter større slagvolumen.

Imidlertid må implementering af XPI indsprøjtningssystemet og common rail teknik betegnes som det største tekniske fremskridt på den nye motor.

Ved at hæve blandt andet indsprøjtningstrykket fra de mere "normale" 1800 bar til 2400 bar, har Scanias motorudviklings afdeling ikke blot skabt en "supermotor" hvad angår trækkraft. Nyheden indeholder også en ekstra præmie til miljøet.

Med hensyn til netop miljøet er motoren naturligvis tilpasset Euro-5 og EEV miljønormerne, og som sådan godt på vej mod de kommende Euro-6 miljøkrav.

I og med den nye motor har fået flere kræfter har det været nødvendigt at opdatere motorens køleanlæg og GRS0925R gearkassen, så den kan klare det voldsomme 3500 Nm moment nu engang er. Derudover er Scanias nye V8'er blevet udsmykket med glimtene kendetegn som diverse forkromede dele på blandt andet frontgitteret.

Prøvekørsel i Sverige

I lighed med vore konkurrenter har Transportmagasinet været ude at lufte et eksemplar af den nye og utrolig stærke Scania R 730. Det på en omkring 35 kilometer lang rundstrækning ved Jønkøbing. En strækning der bland andet bød på forcering og nedkørsel af den cirka tre kilometer lange og krævende Gøteborg bakke, der har stigninger og fald på optil syv procent. Altså en pragtfuld strækning til afprøvning af Europas og måske verdens stærkeste lastbilmotor.

Køretøjet som lagde ryg til prøvekørslen var en kombination med en 4x2 Scania R730 trækker og et typisk svensk modulvogntog af linktypen, som var læsset til 58 ton totalvægt.

Trækkeren var monteret med alt tænkeligt elektronisk udstyr, den nye version af det fuldautomatiske Opticruise gearskiftesystem og retarder integreret i gearkassen.

Eftersom Transportmagasinet bragte en omfattende beskrivelse og prøvekørsel af den nye Scania 620 i nummer 19-2009, og den eneste mærkbare og nævneværdige forskel, er trækkraft, mellem den pågældende R620 og det nye flagskib, vil jeg denne gang nøjes med at berette om trækkraften.

Netop trækkraft er der rigeligt af allerede fra 700 omdrejninger/minut. Trækkraft er der endnu mere af mellem 1000 og 1500 omdrejninger, hvor elektronikken egenhændigt sørger for de fleste gearskift.

Sidst men ikke mindst skal på det punkt nævnes at motoren snurrer behaelige og lydløse 1200 omdrejninger med en hastighed på 85 kilometer/timen.

Stærkt muskelbundt

De mange danske chauffører, der kender den hårde "knold" Gøteborg bakken ved, at den stiller store krav til både komfort, køreegenskaber og trækkraft.

Til dem, som ikke kender strækningen er her en kortfattet beskrivelse.

Ifølge min vurdering er den ca. 3 kilometer lange bakke på landevej 40 mellem Jønkøbing og Gøteborg, med respektive syv procent fald og stigning i hver sin retning en af de mest krævende strækninger i Svarige. Men kørsel mod Jönköbing stiller utrolig høje krav til bremserne, er det trækkraft der står mest for skud, når turen går den anden vej.

Jeg har indtil flere gange afprøvet kraftige lastbilers potentialer på den nævnte bakke.

Eksempelvis et 60 ton modulvogntog med en Volvo FH660 med I.shift som trækmaskine. I det tilfælde blev den laveste hastighed registeret som 40 kilometer i timen i ottende gear og med 1600 motoromdrejninger.

Til sammenligning klarede den aktuelle Scania R 730 bakken med følgende tal. 40 kilometer i timen i syvende gear med 1700 motoromdrejninger. Den helt store forskel var at Scania'en begyndte på opgearing et par hundrede meter før Volvoen. Eftersom der formentlig er forskel på de to bilers totaludveksling må nævnte sammenligninger ikke bruges i forbindelse med videnskabelige beviser. På returvejen ned ad samme bakke klarede Scania at holde hastigheden stangen, udelukkende med brug af raterderbremsen.

Tekniske specifikationer

Model: Scania R 730 LA4x2 MNA.

Motor: DC16 21 V8 Euro 5 og EEV.

Slagvolumen: 16, liter

Effekt: 730 hk. ved 1900 omdr/min.

Moment: 3500 Nm ved. 1.000-1.350 omdr/min.

Brændstofsystem: Scania XPI

Transmission: GRS0905R rangegearkasse med splitdel og retarder

Gearskiftesystem: Fuldautomatisk Opticruise.

Geartrin: 12 + 2 bakgear.

Drivaksel: R780 med enkelreduktion og differentialespærre.

U dveksling: 3,27:1.

Akselafstand: 3700 mm.

Affjedring: Parabel for. 4-punkt luft bag.

Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.

Førerhus: CR19T med 4-punkt luftaffjedring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094