23948sdkhjf

ITD: Cabotageregler styrker konkurrencen

De nye EU-regler for cabotage – altså at udenlandske vognmænd udfører nationale transportopgaver i lande, hvor de ikke selv er hjemmehørende – betyder en stærkere, men samtidig tydeligere regulering af konkurrencen om godset, og derfor betegner ITD den nye EU-forordning som en klar forbedring for hele erhvervet.
- Det er vigtigt, at der er et regelsæt, som grundlæggende er enkelt og til at forstå. Det har vi fået, og der er derfor grund til at rose transportminister Hans Christian Schmidt (V) for en vejledning til den nye EU-forordning, som hele erhvervet kan bakke op om, noterer direktør Jacob Chr. Nielsen.

- Det er vigtigt, fordi vi som brancheforening har ønsket at lægge os juridisk helt op ad teksten i den nye forordning. Det kan vi nu, fordi vejledningen også lægger sig juridisk helt op ad forordningen. Trafikstyrelsen har gjort et godt forarbejde med at få afklaret nogle tvivlsspørgsmål hos EU-Kommissionen.

ITD er grundlæggende for cabotagekørsel. Det mindsker nemlig tomkørsel med lastbilerne, når man kan udføre nationale transporter for eksempel på vej hjem fra udlandet. Når udnyttelsen af lastbilerne dermed gøres mere effektiv, gavner man også miljøet.

nationale særregler

De nye EU-regler fastslår blandt andet, at der må udføres tre transporter inden for et tidsrum på syv dage, hvor der tidligere var stort set frit slag, blot transporterne kun blev udført lejlighedsvist og var af midlertidig karakter. EU-direktivet åbnede tilmed mulighed for at vedtage nationale særregler i de enkelte lande, og reglerne var derfor ofte både vanskelige at administrere og vanskelige at kontrollere. Det gav konkurrence på ulige vilkår.

Det er man kommet ud over med den nye EU-forordning, som alle lande er forpligtet til at følge, og som ikke åbner mulighed for nationale særregler. Det medfører også, at kontrollen bliver fair og rimelig for alle, understreger ITD.

- Politiet har fået en vejledning, der er til at håndhæve på landevejene, siger Jacob Chr. Nielsen.

- Det kan nu direkte afgøres af transportdokumenterne, om reglerne er overholdt.

Vil drøfte sanktioner

Han understreger, at ITD naturligvis fortsat tager afstand for alle former for ulovlig cabotage og er parat til at indgå i en nærmere drøftelse af de sanktioner, der skal indføres – gerne med en indbygget progressiv strafudmåling, så de grove overtrædelser straffes hårdest.

Den nye EU-forordning er trådt i kraft den 14. maj 2010. Det er aftalt med transportministeren, at den danske vejledning skal tages op til revision, hvis der i praksis viser sig vanskeligheder med fortolkningerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109