23948sdkhjf

Find partikelfiltret her

Hvilket partikelfilter skal man vælge, og kan man nu være sikker på, at det virker? Det er spørgsmål, som Besko/Transport Teknik vil give de besøgende svar på.
Der findes mange partikelfiltersystemer, og vognmændene står derfor over for et svært valg: Hvilket system fungerer bedst til de forskellige køretøjer?

Det er ved at være nu, at man skal tænke på partikelfiltre. København, Frederiksberg og Aalborg har allerede indført miljøzoner. Til juli vil Odense komme med, og til september kommer turen til Århus. Herefter vil kun lastbiler med Euro 4/5 motor kunne køre i disse byer uden et partikelfilter.

Firmaet Besko har de seneste fem år samarbejdet med det danske firma Purefi, som udvikler og producerer filterløsninger til alle typer køretøjer. Alle filtersystemerne er godkendte og opfylder Færdselsstyrelsens krav. Alt er lavet i rustfast stål for lang holdbarhed.

- Purefi tilbyder som de eneste et filtersystem som kan opgrades efter behov, fortæller Flemming Flugt, som er produktchef på området.

- Uanset kørselsmønster kan vi levere et filtersystem, som kan køre mindst 800 timer mellem service. De aktive systemer har serviceintervaller på 1500 timer.

- Det, at vi har været med helt fra starten, gør, at vi i dag godt tør stikke næsen frem og sige, at vi har styr på teknologien.

Besko har været på markedet i mere end 25 år, og firmaet beskæftiger sig i det daglige med reservedele og tilbehør til den tunge transportsektor. Firmaet har hovedkontor i det nye Logistikparken transportcenter ved Århus. Dertil kommer centrallager i Kolding og afdelinger i Greve og Padborg. På alle fire lokationer lagerføres et komplet program af reservedele og tilbehør til den tunge transportsektor.

Hos Besko opereres der med 3 typer filtersystemer: et aktiv syetem, et passivt og et CRS-system.

Aktivt filtersystem

Det aktive filtersystem har diesel indsprøjtning på en speciel forkatalysator og skal have tilsat en væste i brændstoffet.

- Filteret kan klare de laveste driftstemperaturer og stadig fungere med lange serviceintervaller. Systemet regenerer ved kortvarige temperaturer over 180 grader. Det aktive system anvendes til køretøjer, som aldrig eller sjældent kommer ud på en "god lang tur".

Passiv regenerering

Den store forskel i forhold til det aktive system er, at regenereringen af filteret først starter ved 350 grader. Det betyder, at det passive system kun kan anvendes til køretøjer, som har et kørselsmønster, hvor de jævnligt oplever en kortvarig hård belastning.

- Ændres et køretøjs kørselsmønster sig, så det passive system ikke længere kan fungere, kan Purefi’s system som "genbruges" og ombygges til et aktivt system, fortæller Flemming Flugt.

CRS system

Et filter med forkatalysator og SiC filterkerne regenerer løbende ved høje temperaturer.

Det kræver at temperaturen i udstødningen er over 260 C i mindst 30 procent af tiden i en 10-timers driftperiode.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094