Derfor vandt Atego
Fagjournalister fra 23 lande gav Atego og Atego Blue Tec Hybrid topkarakterer og roste den for de ideelle egenskaber som distributionskøretøj og for en innovativ hybridteknologi.
"På den ene side er Atego et yderst fleksibelt køretøj og helt ideelt til nærdistribution. På den anden side er den serieproducerede Atego Blue Tec Hybrid repræsentant for en innovativ teknologi, der vil bane vejen for andre grønne teknologier på lastbilmarkedet".
Lydløs når man holder for rødt
Den avancerede hybridteknologi i Atego Blue Tec Hybrid betyder, at man kan køre enten på ren el eller på en kombination af el og brændselsmotor.
Det giver en mere effektiv udnyttelse af motorkraften, der i sidste ende betyder en reduktion i brændstofforbruget og CO2-udledningen på op til 10-15 procent i forhold til en konventionel brændselsmotor.
El-motoren får sin energi fra high-performance lithium-ion batterier, der oplades, når chaufføren bremser. Bremseenergien konverteres til strøm, der lagres i batteriet, som anvendes ved opstart og kørsel op til 15 km/t.
Efter 15 km/t tager brændselsmotoren gradvist over.
Teknologien betyder blandt andet, at Atego Blue Tec Hybrid er lydløs, når den holder for rødt og ved af- og pålæsning.
På gaden i 2009
Den allerførste model af Atego så dagens lys i 1997. Siden har den gennemgået utallige forbedringer, og ved udgangen af 2009 blev de første 50 serieproducerede hybridversioner sendt på gaden.
I år har Atego desuden fået et helt nyt og up-to-date design, der tydeligt kobler den til den seneste generation af Mercedes-Benz lastbil-familien.
Anerkendelse
- Atego er sammen med Actros vores mest populære model, og heri ligger der jo i virkeligheden den største anerkendelse, siger Christian Devantier, salgschef, Mercedes-Benz vare- og lastbiler i Danmark
- Vi ser "Truck of the Year"-prisen som et skulderklap fra branchen og en anerkendelse af, at mange års intens forskning i nye mere miljøvenlige teknologier nu møder anerkendelse i bredere kredse.