23948sdkhjf

Maut-system er stadig i spil

Det tyske Maut-system kan ikke bruges til kørselsafgifter for vare- og personbiler, men udelukkes ikke til lastbiler.
Den teknologiske udvikling svigter de politiske ambitioner om en kørselsafgift. Foreløbig er indførelse af en kørselsafgift for lastbiler forsinket med mindst et år. Hovedårsagen er forsinkelserne i udviklingen af det hollandske system, som regeringen ellers havde stor tiltro til.

Transportminister Lars Barfoed (K) og skatteminister Kristian Jensen (V) har allerede fastslået, at hverken bompenge, km-tællerafgift eller det tyske Maut-system kan anvendes til personbiler, fordi de ikke dækker det samlede vejnet og ikke vil regulere trængslen. Sagen forholder sig tilsyneladende anderledes for lastbiler.

- Den tyske Maut-ordning er værd at undersøge i forhold til tunge biler, siger Lars Barfoed, som ikke på nuvørende tidspunkt ønsker at uddybe sagen. Han henviser til, at der i Skatteministeriets regi er nedsat fire arbejdsgrupper, der skal beskæftige sig med henholdsvis teknik, jura, økonomi og opkrævningssystem i forbindelse med kørselsafgifterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11