DTL tror på højere vægt og større akseltryk
Der er flere fordele end ulemper, så vi forudser, at vi får højere totalvægt og større akseltryk i Danmark, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.
Hos DTL er man meget optimistiske og mener, at fordelene er så store, at myndighederne vil give indrømmelser på en række områder. I Det seneste nummer af DTLs medlemsblad forudser man følgende:
- Drivakseltrykket hæves fra 10 til 11, 5 ton, så det svarer til den internationale vægtgrænse.
- Boogietrykket hæves fra 16 til 19 ton, så det også svarer til de internationale grænser.
- Totalvægten på en 3-akslet lastbil øges fra 24 til 26 ton.
- Totalvægten på 1+3 akslet lastbil (med trippel-boogie) øges fra 29,5 til 32 ton.
- Totalvægten på et 6-akslet vogntog øges fra 48 til 50 ton.
Ingen generel hævelse af totalvægten
- Det er dog usikkert, at den generelle totalvægt for lastbiler hæves fra 48 ton til 54 eller 56 ton, siger Ove Holm, som heller ikke tror på, at totalvægten på en 4-akslet påhængsvogn hæves fra 24 til 30 ton.
- Denne usikkerhed bunder i, at der mangler et overblik over, hvad broerne i de forskellige kommuner kan bære, siger han.
Fordele
Fordelene ved at øge vægt og akseltryk er flere:
- Det forenkler transportplanlægningen og øger fleksibiliteten, når der er ens akseltryk for indenlandske og internationale transporter.
- For transportbranchen betyder det højere produktivitet, når der kan læsses mere på ladet.
- Mere gods på ladet giver færre ture og dermed mindre behov for arbejdskraft.
- Mindre klima- og miljøbelastning.
- Øget konkurrenceevne fordi danske vognmands- og transportvirksomheder bliver mere effektive.
Ulemper
Ulemperne er der også nogle af:
- For transportvirksomhederne er der ikke et aktuelt behov for at øge kapaciteten. Det har den økonomiske krise sørget for.
- Med nye regler følger et behov for at investere i nye køretøjer, og de færreste har råd i dag.
- Nogle lastbiler og påhængskøretøjer vil tabe i værdi.
- For samfundet kan øget vejslid betyde øgede vedligeholdelsesomkostninger.