Nyt skibsdesign sparer brændstof
Rederiet Norden har ændret i designet på ro nye skibe og skærer 11 procent af brændstofforbruget. Store forventninger til det nye skibsdesign.
Det er den enkle opskrift på, hvordan Norden i samarbejde med skibsværftet Jiangmen Nanyang Shipyard (JNS), Shanghai Bestway Marine Engineering Design og Stone Marine Propulsion har modificeret et skibsdesign, så der opnås en væsentlig reduktion i forbruget af brændstof på to af Nordens nye handysize-skibe.
- Ifølge vores beregninger er investeringerne i redesign tjent ind igen i løbet af fire år alene ved besparelser i skibenes brændstofforbrug, siger Lars Lundegaard, der er senior vice president i rederiet.
- Vi forventer også, at designet vil øge skibenes markedsværdi.
Miljø og økonomi hånd i hånd
Initiativet er et godt eksempel på, at klimahensyn og økonomiske hensyn går hånd i hånd. Derfor har rederiet ikke været i tvivl om, at man skulle investere i projektet.
Det er Alex Hjortnæs fra Nordens nybygningsafdeling, der er manden bag det modificerede design.
- Vi udnytter princippet om, at en stor propel, der drejer langsomt, har en større effektivitet end en lille propel, der drejer hurtigt, fortæller han.
- Vi har dels udviklet en større propel, dels en større hovedmotor, der er optimeret til et lavere omdrejningstal.
De to nye skibe skal leveres omkring årsskiftet 2011-2012.