23948sdkhjf

Erstat kørselsafgiften med en dieselafgift

Forhøj brændstofafgiften i hele EU i stedet for at indføre dyre opkrævningssystemer, foreslår DTL, og henviser til den tyske Maut, som koster milliarder at administrere for tyskerne.
Kørselsafgiften på lastbiler indføres tidligst i 2012. Det er ikke særlig overraskende, selv om regeringen og Dansk Folkeparti oprindelig aftalte, at den skulle indføres fra 1. januar 2011 og indbringe 500 millioner kroner om året.

Skatteminister Kristian Jensen (V) vil til gengæld lade afgiften være lidt højere, så det tabte indhentes på langt sigt.

Klaus Hækkerup (S) synes, det er løjerligt at udskyde afgiften, når VOK-partierne vitterligt har aftalt "fra 2011", for det gør hullet i statskassen større.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil derimod hellere vente på det rigtige system.

- Vi ser ikke så nøje på, om det er i starten eller slutningen af 2012, har han udtalt til DTL Magasinet.

600 millioner kr

- De 500 millioner kroner er et nettobeløb, så staten skal i virkeligheden opkræve 600 millioner kroner, siger DTL’s adm. dir. Erik Østergaard.

Han er tilfreds med, at embedsmændene tager sig god tid til den vanskelige opgave med at skrue en afgift sammen, bare den både bliver grøn, klog og afgiftsneutral, så den ikke øger vognmændenes samlede beskatningsbyrde.

Videre skal en kørselsafgift være billigt i drift og have effekt på trængsel og CO2-udledning.

At indføre en kilometerafgift rummer ikke kun store teknologiske udfordringer, men er også dyr at administrere. Derfor kan Erik Østergaard ikke se logikken i at omlægge bilafgifterne, hvis en stor del af indtægterne skal gå til administration.

- Så er det billigere at beholde den nuværende registreringsafgift, siger han.

Højere dieselafgift

Han foreslår at droppe kørselsafgifter og indføre en højere afgift på benzin og diesel - på EU-niveau!

- Brændstofafgifter er billige at opkræve og har en virkning svarende til CO2- og kørselsafgifter. Desuden kan man få løst problemerne med grænsehandelen.

- Europa har en samlet udfordring i forhold til CO2, så det var måske måden at løse det på europæisk plan i stedet for at opsætte teknisk avancerede systemer, der måske eller måske ikke virker, siger Erik Østergaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078