23948sdkhjf

Det miljørigtige alternativ

Det er kun en håndfuld naturgas-biler, der er solgt herhjemme, men det vil ændre sig, når der kan tankes biogas. En af pionererne er italienske Iveco. Vi har prøvekørt den nye Daily CNG.
Italien er det europæiske land, hvor der bliver solgt fleste naturgas-biler. Derfor er ekspertisen stor hos Fiat Power Train, når de handler om at udvikle og sælge naturgasbiler. Til dato er der solgt over 1,4 millioner gasbiler i Italien – det gælder både personbiler og erhvervsbiler. Også Sverige og Tyskland er nået langt med hensyn til køretøjer på gas.

Iveco sidder tungt på markedet for gaskøretøjer i de forskellige segmenter. På varebilssiden under 3,5 ton har Iveco en markedsandel på 55 procent. I segmentet lastbiler op til 16 ton er Iveco alene om at levere gaskøretøjer. I segmentet over 16 ton står Iveco for omkring 30 procent. På bussiden har Iveco leveret 37 procent.

Salget er dog ikke stort herhjemme, fordi beskatningen stjæler interessen.

Herhjemme er Iveco naturligt nok også en af pionererne, når det gælder naturgas; men der er ikke blevet solgt mere end et par biler. Det er fortsat dyrere at køre i en naturgasbil end i en dieselbil på grund af afgifter.

Transportmagasinet har prøvekørt Euro6 udgaven af Iveco Daily på naturgas. Bilens officielle modelbetegnelse er 35S14N.

Bilen har en ombygget dieselmotor, der kører med naturgas; men den har også en reservetank på 15 liter benzin, som bilen også kan køre på. Når gastanken er tom, slår teknikken automatisk over på benzin.

Bilen er ganske hurtig - nærmest som en benzindrevet bil. Og den er lige så støjsvag. Smidig er den også. Den trækker i sjette gear fra 1.000 omdrejninger ved 50 km/t. Momentet på 350 Nm er da også maksimalt fra 1.600 til 2.730 omdrejninger. Den 3-liter store motor er på 136 hk. Forbruget er opgivet til 9,6 kg. Gas pr. 100 km.

Man fornemmer en hyletone fra motoren ved acceleration, men den er ikke høj.

Indretning

Daily CNG er som enhver Daily, dog med et helt nyt instrumentbræt med god oversigt. Testbilen havde tre sæder – og masser af aflæggeplads i kabinen. Dertil tre kopholdere og to flaskeholdere i dørene.

Gearskiftet virkede lidt stramt, men bilen var helt ny. Den havde knap kørt 200 km.

Generelt kan vi sige, at Iveco Daily har bedre finish end forgængeren. Dertil kommer en forbedret og mere komfortabel affjedring og mindre udhæng, der sikrer bedre køreegenskaber.

Testbilen var dog ikke lastet – og da testen foregik i øsregnvejr, var der visse udfordringer i form af små udskridninger ved accelerationer i den baghjulstrukne bil.

Frygten er væk

Når bilen slår over til benzin er ydelsen 82 hk, og momentet er på 130 Nm. Man fornemmer ikke en større ændring i trækkraften. Benzintanken er dog kun en reservetank med plads til 14-15 liter. En fuld tank har en rækkevidde på op mod 80 km. Det er ikke meget, men nok til at fjerne frygten for at gå i stå uden mulighed for at tanke gas.

Herhjemme er der p.t. syv tankstationer med gas. Et par stationer mere er på vej.

Fordelen ved naturgas

Ganske vist er naturgas (CNG) og diesel skattemæssigt blevet ligestillet. Det har fået flere udbydere af naturgas til at opstille naturgas-standere, men gasbilerne er fortsat dyrere at købe end dieselbiler. I Danmark har vi ikke samme tilskud som i Sverige, hvor man giver gasbilerne en lille fordel.

Fordelen ved naturgas er, at der er meget lidt partikeludslip og meget lidt NOx-udslip. Det gør bilen meget fordelagtig til transport i storbyerne. Til gengæld er CO2-udslippet næsten på niveau med dieselbiler.

Forureningsfri

Tankegangen er, at gasbilen vil blive næsten helt forureningsfri, når der kommer biogas i større mængder. Biogas fremstilles af biologisk affald og har ikke samme negative effekt på naturen som fremstillingen af diesel.

Hvad der kræves for at få en ordentlig produktion af biogas er en effektiv opdeling af affaldet. I Danmark samler vi ikke i tilstrækkelig grad affaldet sammen, som man for eksempel gør i Holland. Til gengæld er nogle driftige landmænd gået sammen om et biogasanlæg – endda med offentlige tilskud – der bygger på gylle. Andre steder er det affald, der er grundlaget.

Vores testbil var opbygget med et lad fra Danlad i Ejby. Det er endnu det første eksemplar, men i foråret vil de kunne leveres. Leveringstiden er tre måneder.

I Sverige kører der allerede over 170 Daily CNG. Her har man et stort tilskud til både gasbil og brændstof. Herhjemme er det mest kommuner, der er på kundelisten – og måske et par grønne selskaber. Merprisen på bilen hos forhandleren er cirka 45.000 kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063