23948sdkhjf

Selvbetjening døgnet rundt

SKAT sparer speditørerne for tid og penge
Af Jesper B. Nielsen

Nu tilbyder SKAT virksomheder digital selvbetjening i toldsystemerne døgnet rundt. Det betyder, at speditørerne kan køre langt de fleste varetransporter over grænserne til andre EU lande og få dem godkendt, uden kontakt med en tolder.

- Vores mål har været at gøre det så flydende og let som muligt at importere og eksportere til og fra Danmark døgnet rundt, og det synes vi er lykkedes, siger Orla Riishede, underdirektør for Told i SKAT.

Peter Nielsen, der er politisk chef i Danske Speditører, kalder den nye digitale døgnbetjening for en gevinst for dansk erhvervsliv, fordi den udløser betydelige administrative lettelser for virksomhederne.

- SKAT har lyttet til os og skruet en løsning sammen, der opfylder virksomhedernes behov for at kunne køre videre med varerne døgnet rundt, siger Peter Nielsen.

Sparer kilometre

Blue Water Shipping er en af de virksomheder, der har været med til at udvikle løsningen, og Customs Manager Claus Bo Larsen forklarer: - Nu behøver chaufførerne ikke længere at køre forbi toldekspeditionerne, så ud over at være ressourcebesparende og dermed forbedre virksomhedernes konkurrenceevne, er løsningen også gavnlig for miljøet.

- Hvis en eksportør i Nyborg eksempelvis skal have toldgods til Norge, undgår han nu at skulle køre til Padborg for at starte forsendelsen op, men kan i stedet køre direkte til for eksempel Frederikshavn.

- Hermed sparer han mere end 200 km i transport samt tid i toldekspeditionen i Padborg, i alt en nedsættelse af transporttiden på ca. 3 timer, med bl.a. begrænsning af co2 udledning til følge.

Færre ekspeditioner

Også SKAT sparer på kræfterne, når virksomhederne betjener sig selv. Tolden ekspederer anslået mellem 110.000 og 120.000 varetransporter på grænserne til andre EU-lande om året.

SKAT forventer, at virksomhederne selv vil kunne ekspedere op til 50 pct. af disse varetransporter digitalt med tiden.

Den digitale toldløsning

Alle varetransporter over grænserne skal anmeldes til SKAT, som på baggrund af udvalgte risikokriterier vurderer, om den enkelte transport skal undersøges nærmere. Det tager i sig selv mindre end 15 minutter at vurdere, om en varetransport kan frigives.

Det nye i ordningen er, at virksomheder, som SKAT har godkendt hertil, selv anmelder og færdigekspederer varetransporterne direkte i toldsystemerne, og at de har mulighed for at gøre det døgnet rundt, når det passer dem. Før skulle de enten henvende sig i SKATs åbningstid eller – hvis varetransporten kom over grænsen uden for åbningstiden – køre til et døgnåbent fysisk ekspeditionssted. Det er ikke længere nødvendigt med den nye digitale døgnåbne selvbetjening. Antallet af kontroller er nøjagtig det samme som før. For at bruge den nye ordning, skal virksomheden godkendes af SKAT ud fra nogle nærmere definerede krav.

Hvor mange ekspeditioner handler det om?

Tolden ekspederer anslået mellem 110.000 og 120.000 varetransporter om året, som passerer en grænse til et andet EU-land.

Hvem kan bruge det?

Alle der transporterer varer ind og ud af Danmark, til og fra lande udenfor EU via grænserne til andre EU lande. Det drejer sig typisk om speditører og store im- og eksportvirksomheder.

Hvor mange virksomheder er godkendt?

Eksportører: Der er ca. 17.000 eksportvirksomheder, som har en tilladelse til at selvbetjene sig. Det svarer til ca. 84 % af virksomhedsmassen, som eksporterer varer.

Importører: Ca. 22.000 virksomheder importerer varer, og mange af dem vil kunne bruge den nye løsning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125