Kort nyt
Kort nyt fra transportbranchen. Denne gang om: priser på Storebælt * priser på søfragt * nye regler for særtransport.
Fra årsskiftet er lastbilers billetpriser over Storebælt steget med fem kroner. Prisforhøjelsen er en væsentlig forudsætning for, at A/S Storebælt kan betale lån og renter tilbage, oplyser broselskabet, som også forklarer, at priserne på broen skal følge den almindelige prisudvikling af hensyn til fair konkurrence med tog- og færgeforbindelser. Dermed kommer en enkelt tur over Storebæltsbroen til at koste 710 kroner for lastbiler under 10 meter, 1125 kroner (lastbiler 10-20 meter) og 1685 kroner for modulvogntog.
Søfragt bliver også dyrere
DSV har hævet priserne på søfragt pr. 1. januar 2015. Det skyldes de nye regler om reduceret svovlindhold i skibsbrændstof, der er trådt i kraft til årsskiftet. Det medfører følgende olietillæg for søfragt.
* Til/fra USAs og Canadas østkyst samt den Mexicanske Golf: 5,75 US Dollar pr. WM; 115 UD dollar pr. 20 fods container; 230 US dollar pr. 40 fods container.
* Til/fra USAs og Canadas vestkyst: 7,00 US dollar pr. WM; 140 US dollar pr. 20 fods container; 280 dollars pr. 40 fods container.
* Til/fra andre områder: 4,00 US dollars pr. WM; 80 US dollar pr. 20 fods container og 160 US dollar pr. 40 fods container.
Nye regler for særtransport
Trafikstyrelsen har udstedt en ny bekendtgørelse, som vedrører særtransport. Bekendtgørelsen er trådt i den 1. januar 2015.
* I den nye bekendtgørelse er der indført regler for "stort påhængsredskab", som er et redskab opbygget på sættevognschassis og som overskrider de almindelige bestemmelser i dimensionsbekendtgørelsen. Bekendtgørelsen indeholder ændrede regler vedrørende bagvedkørende ledsagevogn i forbindelse med manglende udsyn.
* Det bliver tilladt at medbringe dokumentation i elektronisk form for blokvognsattest, særtransporttilladelse mv.
* Vedrørende kørsel med mobilkran, bliver det nu tilladt at medbringe et køretøj til egentransport på et tilkoblet påhængskøretøj.
* Blokvogne til transport af ballastklodser til mobilkran tillades nu op til køretøjsklasse 100, uafhængigt af mobilkranens klasse.
* Endelig bliver det tilladt at transportere yderligere deleligt gods sammen med gods, der er for langt, bredt eller højt. Reglen gælder også for lastbiler.