Transportbranchen har et særligt ansvar for væksten
Manglen på chauffører truer med at bremse væksten. Derfor må vi diskutere, hvordan vi kan understøtte de positive tegn på vækst, siger TUC Dekras adm. direktør
- Vi har nu i et par år hørt om, at væksten og opsvinget var lige om hjørnet. Flere gange har vi troet på det, men har skuffede måttet konstatere, at skyerne igen trak sig sammen, siger han.
- Med fare for at træde lidt ved siden af er der nu nok belæg for at sige, at vi er på rette vej. Vi oplever i denne tid en lang række forbedrede signaler og nøgletal, der heldigvis trækker i samme retning. Nogle kan vi selv påvirke, mens andre er udefra kommende faktorer.
- Verdensprisen på olie har vi ikke indflydelse på, men der er andre faktorer, der peger i en positiv retning. Væksten i den nationale vejtransport, som blev offentliggjort kort før jul, steg med cirka fem procent fra første halvår 2013 til andet halvår 2014. Det afslører, at stadig mere gods bliver flyttet fra punkt A til B.
- Det er et udtryk for et højere aktivitetsniveau på landets mange byggepladser og anlægsprojekter. Det afslører også, at manglen på chauffører truer med at bremse den vækst, der er forudsætningen for et nyt og nødvendigt opsving i dansk økonomi.
- Tallene blotlægger transportbranchens indvirkning på den samlede økonomi. Derfor må vi have gode og konkrete svar på fremtidens udfordringer, siger Peter Laursen, som mener, at der skal sættes skub i diskussionen om, hvordan branchen konkret kan understøtte de positive tegn på vækst.
Med 35.000 kursister årligt erkender han, at TUC Dekra har et særligt medansvar for branchens rolle i det danske samfund.