#mintransportuddannelse
Arbejdet med projektet transportuddannelser.dk er skudt i gang. Otte lærlinge fra hele landet skal være med til at give omverdenen et indblik i, hvad en transportuddannelse har at byde på. Det foregår på Instagram
De otte lærlinge skal være såkaldte ambassadører for transportuddannelserne. De var samlet for første gang på Syddansk Erhvervsskole (SDE) i Odense, hvor den første workshop blev afviklet. Her handlede det primært om, at lærlingene skulle lære hinanden at kende, imens de samtidig fik udleveret en ny smartphone, der bliver deres tro følgesvend og vigtigste arbejdsredskab gennem hele projektet.
Samtidig blev de introduceret for Instagram og brugen af dette sociale medie og begyndte straks at knipse løs og uploade på #mintransportuddannelse.
Fra hele landet
Ambassadørerne kommer fra hele landet, og med Jennifer Bisgaard Hansen fra Svendborg Brakes, er begge køn repræsenteret. Alle ambassadørerne har det til fælles, at de glæder sig meget til at komme i gang med projektet.
Som Martin Wullum fra Tvis Vognmandsforretning siger:
- Projektet er spændende, og så er der et godt budskab. Det er godt, at andre får mulighed for at få indblik i det vi laver.
Nicolaj Steen Christiansen fra BMS er også meget begejstret for projektet.
- Det er et fedt projekt at sætte i gang, så kommende lærlinge bedre kan sætte sig ind i hvad de går ind til. Som kommende kranfører kommer jeg vidt omkring. Jeg ser noget nyt hver dag. Jeg følger mange spændende projekter, og er for eksempel med på metrobyggeriet og projektet Amager Bakke i København.
De otte lærlinge er:
Martin Vestergård, godschauffør, Poul Schou A/S. Skole: SDE Odense.
Martin Seidel, flyttechauffør, Øbro Flytteforretning. Skoler: AMU Nordjylland /TEC.
Martin Hedegaard Wullum, godschauffør, Tvis Vognmandsforretning. Skole: UC Holstebro.
Danny Hansen, lager- og transportoperatør, Stark Holstebro. Skole: UC Holstebro.
Jennifer Bisgaard Hansen, lager- og logistikoperatør, Svendborg Brakes. Skole: SDE Odense.
Thomas Rasmussen, kranfører, vognmandsfirmaet Frank Segall. Skole: EUC Lillebælt.
Patrick, godschauffør, Bech-Hansen & Studsgaard. Skole: Selandia Slagelse.
Nicolaj Steen Christiansen, kranfører, BMS. Skole: EUC Sjælland.
Projektet finansieres af Transportsektorens Uddannelsesfond (TSU) og Godstransportens Udviklingsfond (GUU).
Masser af indflydelse
Transportmagasinet: Får de unge indflydelse på hele forløbet?
- Ja, det gør de, svarer kommunikationskonsulent Trine Nexmand Rofelt fra TUR.
- Ambitionen er, at de skal have ejerskab af projektet. Derfor skal de have indflydelse fra start til slut. De er knyttet til projektet og har forpligtiget sig til at levere billedmateriale.
- Vi bakker dem op. Vi har sikret os at få nogle lærlinge fra virksomheder, som synes, at det er et interessant projekt, og som også gerne vil bakke op om det og låne os deres lærlinge i ny og næ.
Realistisk billede
Forsøget med de otte ambassadører er helt nyt. Målet er at give omverden mulighed for at få et mere realistisk billede af, hvad det er at være transportlærling - på godt og ondt. Hvilke udfordringer der er. Hvad uddannelsen kræver.
- Et job i transportbranchen er ikke et 8-16 job, men til gengæld får man rigtig mange udfordringer i de gode virksomheder. Der kan være en masse frihed, der kan være mulighed for at tjene gode penge; men det skal ikke være et lyserødt billede. De unge skal vise billeder fra den virkelige verden. De skal også vise alsidigheden.
Alsidigheden
- Man kan være lagerlærling hos byggemarkedet Stark eller godschauffør hos vognmandsfirmaet Poul Schou i Odense. Der er stor forskel på det. Det er der også, hvis man for eksempel er kranfører i Esbjerg Havn eller hos transportfirmaet BMS. Det er vidt forskellige verdener, vi kan præsentere og meningen er, at det skal lokke flere af de motiverede unge til de fag, som vores otte ambassadører repræsenterer.
- Vi skal have afmystificeret uddannelsen og komme fordommene lidt til livs, konkluderer Trine Nexmand.
Flere motiverede
- Branchen vil gerne have flere af de motiverede ugen, forklarer hun.
- Det er vigtigt, at vi får fat i nogle af de unge, som ved hvad de går ind til. Alt for mange lander lidt tilfældigt i transportbranchen. De ved ikke, hvad det handler om. Derfor skal vi sørge for at skabe en forventningsafstemning i forhold til hvad, en transportuddannelse kræver.
- Det handler er ikke bare om at tage et stort kørekort. Det kræver en del mere. Der er en hel del certifikater, man skal bestå undervejs.
- Samtidig håber vi med kampagnen at få sat nogle unge ansigter på branchen. Netop derfor er kampagnen først og fremmest billedbåret via Instagram. Det er et medie, som tiltaler vores målgruppe. Vi skal væk fra det teksttunge og over billedsproget.
- Der er masser af gode billeder i transport. Man kan tage nogle fantastiske billeder, når man står ude i det.
Hjemmeside til april
Aftalen med de unge er, at de løbende leverer billeder ind på deres Instagram-profil. Til april lanceres en egentlig hjemmeswide, www.transportuddanmnelser.dk, som stikker snablen ned i Instagram. På hjemmesiden får af de unge en profil, hvor man også kan se de billeder og film, de producerer.
Hjemmesiden vil udover billederne også give praktisk information om mulighederne for en uddannelse i transportbranchen.
- Vi vil også bruge You Tube og Facebook, men kun for at markedsføre hjemmesiden, fortæller Trine Nexmand.
- Mange unge er på Instagram, men de "googler" også, når de skal vide noget mere om for eksempel uddannelse. Derfor har vi hjemmesiden, hvor der også bliver mere bred information om uddannelserne og henvisning til skolerne; men det primære er billederne.
Vise virksomhederne
- Endelig er det også vores ambition at vise flere virksomheder, hvilke unge man kan tiltrække, hvis man giver dem nogle gode udfordringer.
- Det kan være, at vi kan få flere virksomheder til at tage unge i lære. Der er masser af unge, som hver dag møder til tiden og er meget opsatte på at yde en indsats. Virksomhederne skal bare sørge for at udfordre de unge og give dem noget ansvar. Vi skal også have virksomhederne til at give de unge en chance, slutter Trine Nexmand.