Ny varebilslov skal ramme underbetaling
Socialdemokratiet og Venstre tøver med at indføre omfattende krav til varebiler. Folketinget vil tidligst vedtage regler til efteråret, når en analyse er færdig om varebilers fragtkørsel for fremmed regning. De største varebilsstrammere er DF, SF, EL og K.
- Når der er tale om snyd og bedrageri, er der behov for en helt anden type indsats, som skal komme fra politi og skattemyndigheder, fastslog transportminister Magnus Heunicke (S) ved Folketingets førstebehandling af Kim G. Christiansens (DF) beslutningsforslag om varebiler.
Dansk Folkeparti foreslår, at varebiler under 3500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, sidestilles med tungere godskøretøjer.
Folketingets førstebehandling den 11. december gav en forsmag på, hvad der kan komme op, når en analyse er færdig til sommer. Indtil da sker der intet, dvs. at et eventuelt lovinitiativ må vente til efter folketingsvalget.
Analysen er aftalt i finanslovaftalen med SF og Enhedslisten, og de to sidstnævnte partier er de mest positive over for DFs forslag, mens Socialdemokratiet og Venstre er lunkne
Minimodel med tilladelser
Magnus Heunicke udelukker ikke en model med tilladelser, mens han er skeptisk over for at overføre kravene i godskørselsloven om kurser og kapital til varebilsfragt.
- Der er generelt en lille konkurrence mellem lastbiler og varebiler, som i vid udstrækning betjener forskellige dele af godsmarkedet, erklærede han. I givet fald skal en godskørselsregulering omfatte cirka 12.400 ud af i alt 427.000 varebiler.
Dyr og bøvlet kontrol
Magnus Heunicke ønsker også sikkerhed for, at omkostningerne for myndighederne og erhvervet står mål med virkningen ved en særskilt ordning for 2,9 procent af varebilerne.
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) roste aftalen om en analyse af varevognsområdet, men er bekymret for mere bureaukrati med 12.000 tilladelser. Han vil koncentrere sig om tiltag, der kan bekæmpe brug af illegal arbejdskraft, sort arbejde og svindel.
Sænk vægtgrænsen
Trafikordfører Mike Legarth var positiv over for DF-forslaget, men vil også afvente analysen. Han foreslår at sænke godskørselslovens nedre grænse på 3500 kg til 2500 kg.
Det ville samtidig indebære, at varebiler bliver billigere, fordi de ligesom lastbiler så skulle betale nul registreringsafgift. Staten vil imidlertid miste nogle afgiftskroner, som skal hentes hjem på en eller anden måede.
Kim G. Christiansen opfordrede analysegruppen til at inddrage varebilers cabotage:
- Der bliver kørt ufattelig meget cabotagekørsel med varebiler. Det skal også indgå i udvalgets arbejde, at vi skal få sat en stopper for det, sagde forslagsstilleren.
Ubrugeligt
Trafikordfører Rasmus Prehn (S) udråbte DFs ordfører til en behændighedskunstner, som prøver at få det til at se ud af en hel masse trods manglende substans.
- Dette forslag er meget sympatisk, men det vil give en hel masse bureaukrati og uhensigtsmæssigheder.
- Vi skal have bedre løn- og arbejdsvilkår. Vi vil bare sikre, at ændringer sker det på en ordentlig måde, hvor vi ikke bare lader godskørselsloven for lastbiler gælde for varebiler. Det vil jo betyde, at der også vil være et egenkapitalkrav på 150.000 kroner, påpegede Rasmus Prehn.
Trafikordfører Andreas Steenberg (R) sendte en kort besked via sin S-kollega om, at det konkrete forslag ville betyde for meget bureaukrati.
De røde er enige med DF
Arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen (SF) var anderledes positiv over for SF-forslaget, men foretrækker at holde sig til finanslovaftalen og afvente analysen.
- Det er et klart problem, at loven ikke gælder for varevogne. Post Danmark har overenskomst og aflønner sine chauffører på en ordentlig måde, men adskillige konkurrenter har ikke overenskomst. Det underminerer Post Danmark med de ordnede forhold på en helt urimelig måde, sagde SFs ordfører.
Trafikordfører Henning Hyllested (EL) ville gerne have været medforslagsstiller, hvis han ikke havde været deltager i finanslovaftalen.
- Mange og ikke mindst 3F Transportgruppen og DTL har længe gjort opmærksom på, at der forekommer social dumping og løndumping og af den grund unfair konkurrence, bemærkede Enhedslistens ordfører.
Fejes af bordet
Liberal Alliance var det eneste parti, der helt og holdent fejede problematikken af bordet.
Resultatet ville blot blive mere bureaukrati og kontrol, mener trafikordfører Villum Christensen (LA).
Sådan kan du påvirke debatten
Organisationer, vognmænd, chauffører og andre kan give deres besyv med i form af breve eller fremmøde i Folketingets trafikudvalg frem til midten af januar.
To uger senere skrives udvalgsbetænkning, hvis tidsplanen holder. Herefter slutbehandles og nedstemmes Dansk Folkepartis forslag i folketingssalen. Det ligger allerede klart nu, at det ikke kan samle flertal.