23948sdkhjf

Indberet løn på mobiltelefonen

En ny app giver danske virksomheder mulighed for at indberette lønnen til deres medarbejdere via smartphone. Det sparer tid og giver virksomhederne større frihed.
Af Jesper B. Nielsen

Efter at have set nærmere på kundernes behov har Bluegarden som den første danske virksomhed udviklet en mobilapplikation til lønindberetning. Særligt de mindre virksomheder har to helt overordnede ønsker til deres lønadministration:

• At medarbejderne får korrekt løn til tiden

• At lønnen er enkel at administrere.

Den nye løn-app imødekommer begge disse behov. Nu er det muligt at indberette løn, når og hvor man vil. Desuden gør app’en det meget enkelt at håndtere og indberette oplysningerne.

- Vores løsning LønAdministration, er en såkaldt outsourcing løsning, forklarer Claus Hessner, der er ansvarlig for Bluegardens løsninger til små virksomheder.

- Det betyder, at vi laver det meste af arbejdet for kunden.

- Mange små virksomheder med op til 10 medarbejdere har ikke en dedikeret bogholder til at varetage deres lønadministration. Det vil typisk være en medhjælpende hustru eller lignende, som står for det.

En af de gængse måder for små virksomheder at indberette lønnen på, er at ringe til os og fortælle, hvad medarbejderne skal have i løn.

- Med app’en gør man det samme, men nu er man bare uafhængig af, om vores telefoner er åbne. Nu kan man indberette løn, når og hvor man vil. Man indtaster blot den løn, som medarbejderne skal have i app’en. Vi håndterer derefter alle formaliteter og sørger for, at medarbejderne får deres lønseddel.

Kunderne har bestemt

- Vi har selvfølgelig snakket med kunderne om deres behov, fortæller Claus Hessner.

- De vil gerne have frihed og enkelhed. Vi har haft ti af vores kunder til at prøve en testversion i forbindelse med udviklingen af app’en, hvor de i en periode har indberettet løn via app’en.

- Vi har efterfølgende talt om det, der fungerede godt, og det der fungerede mindre godt. App’en er så blevet tilpasset, så den lever op til kundernes forventninger. Vores løsning LønAdministration er lavet til den lille virksomhed med ikke særlig komplekse behov. Vi har skrællet det overflødige fra og gjort det simpelt. Det er enkelt og intuitivt. Har man spørgsmål til lønbehandlingen, kan man ringe til os, som man gør i dag. Så sidder vores lønkonsulenter klar til at hjælpe.

5.000 kunder

- Vores app, Bluegarden Løn, henvender sig til de cirka 5.000 af vores kunder, der anvender vores løsning LønAdministration. De kan i dag indberette medarbejdernes løn online eller via telefon og vil fremover kunne indberette den via app’en.

- Vi har et kundecenter, der laver alt det praktiske for kunderne. Det kan for eksempel være, hvis en medarbejder har været syg og virksomheden skal have refusion. Hvis en virksomhed er berettiget til at søge refusion fra det offentlige, skal den normalt selv være opmærksom på dette. . Det er et arbejde, som vi gør på kundernes vegne, når de bruger vores løsning LønAdministration.

LønAdministration bruges typisk af de små virksomheder. Jo flere ansatte, des flere behov skal dækkes. Er man over ti medarbejdere, er det mere hensigtsmæssigt med en anden lønløsning. Så har virksomheden måske en medarbejder, der arbejder på fuld til med bogholderi og løn. Her anbefaler vi typisk DataLøn eller MultiLøn, der begge er blandt Danmarks mest udbredte produkter inden for løn- og personaleadministration.

Flere app’s

- Dette er vores første app, men der kommer flere app’s fremover. De fleste mennesker har deres telefon i hånden hele tiden. De bruger app’s privat. Nu ser vi en tendens til, at man også gerne vil kunne bruge app’s i sit arbejde. Man registrerer timer, bruger kalenderfunktioner, holder styr på kørselsregnskab, , gemmer kvitteringer mm. Administrative opgaver, der lige så godt kunne foregå via en app.

- Det er muligheder, som vi arbejder på. Udviklingen vil blive, at man laver app’s, så medarbejderne meget hurtigere kan registrere fravær, sygedom, udlæg mm.

Bluegarden

Bluegarden er en dansk it-virksomhed. Virksomheden har ca. 80.000 erhvervsvirksomheder som kunder, og håndterer udbetaling af løn til ca. en million lønmodtagere. Tidligere hed den Multidata, men i forbindelse med overtagelsen af it-virksomheder i Norge og Sverige tog man navneforandring til Bluegarden.

- Navnet stammer fra den norske virksomhed, vi overtog, forklarer Claus Hessner.

- Vi kunne ikke hedde Multidata i Norge og Sverige, så vi valgte navnet Bluegarden. Der er ingen egentlig historie bag navnet. Det kan måske stamme fra gamle dage, hvor it-selskaber gik under navnet "blue chip" - men om det kommer derfra, vides ikke med sikkerhed.

- Vi har fire mål, vi gerne vil opfylde for vores kunder. Vi vil gerne gøre det enkelt, effektivt, fleksibelt og sikkert for vores kunder. Så kan kunderne koncentrere sig om at drive deres forretning, for eksempel inden for transport og logistik, eller hvad man nu beskæftiger sig med professionelt.

Transportmagasinet: Skal man have et abonnement for at bruge den nye app?

- Nej; men man skal selvfølgelig være kunde hos os på vores løsning LønAdministration. Vi skal have data på dine medarbejdere, eksempelvis skattekort og pensionsoplysninger. Denne løsning koster 149 kroner pr. lønseddel, vi laver. Vi har ikke ændret vores priser, fordi vi har lavet denne app, slutter Claus Hessner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096