23948sdkhjf

Kun ITD giver politisk støtte

Vognmandsorganisationerne DTL og ITD for forskellig holdning til at give de politiske partier og kandidater økonomisk støtte.
Kampen om hvem, der får plads i Folketinget efter valget i løbet af 2015, er for længst skudt i gang. Alt tyder på, at der bliver tale om den hidtil dyreste valgkamp.

Sponsorbeløb taler med stadig større styrke i en moderne valg, og både partierne og de enkelte kandidater er blevet langt mere opsøgende i kampen for at få deres valgkamp finansieret. Intet bidrag er for småt og slet ikke for stort.

Ved folketingsvalget i 2011 blev der ifølge Ugebrevet A4 fyldt ikke færre end 82 millioner kroner i partikasserne fra virksomheder, organisationerne, fagforeninger og privatpersoner. Til sammenligning blev der "kun" brugt knapt 49 millioner kroner i valgåret 2009. I år vil udbyttet af aktiviteten fra partiernes valgkamp-maskineri med garanti sprænge den hidtidige rekord.

ITD er også denne gang aktivt med på den politiske sponsorbølge. Brancheorganisationen for Den Danske Vejgodstansport, som de kalder sig selv, vil fortsat yde de sædvanlige "små bidrag til de kandidater, som måtte spørge efter lidt økonomisk støtte." ITD har efter egne oplysninger jo generelt godt styr på økonomien.

Samfundssponsorat

Den politiske støtte opfattes som et samfundsmæssigt sponsorat i lighed med så meget andet, organisationen støtter. Støtten går primært til at udarbejde valgmateriale og ikke til nye badeværelser eller ferierejser, som det udtrykkes fra Padborg.

Den håndfuld kandidater, som ITD har støttet det seneste år, hvor der har været både kommunalvalg og EU-valg, bestemmer selv, om de vil offentliggøre bidragene fra vognmandsorganisationen. Hvis de ikke gør det, så gør ITD det heller ikke. Derfor ingen officielle tal eller personoplysninger.

Ingen støtte fra DTL

Holdningen til politisk sponsorstøtte er er noget anderledes i DTL Danske Vognmænd. Her er der truffet en principiel beslutning om ikke at yde økonomisk støtte hverken til partier er enkeltkandidater.

Beslutningen er ikke baseret på den aktuelle økonomi, for som det siges: "organisationen kan godt finde de nødvendige midler, hvis den vil."

DTL afviser at have haft overvejelser om at bidrage til SFs valgkasse under EU-valgkampen, som undertegnede antydede i en tidligere klumme her i Transportmagasinet.

I stedet vil DTL anvende alle andre tænkelige midler for at få sat sine mærkesager på den valgpolitiske dagsorden. Overskriften bliver intet mindre end transporterhvervets overlevelse - og det skal stå med flammeskrift.

ITD har en noget mere afslappet holdning til transporterhvervets overlevelse.

Organisationens ønsker ikke, "at det hele går op i kortsigtet navnepilleri og generel frygt for udvikling og forandring." Det er vigtigere at tale transporterhvervet op i stedet for det modsatte.

De to organisatoriske kamphaner ITD og DTL vil fortsætte med at bekrige hinanden for at få fokus på netop deres politiske dagsorden.

Efter valget vil begge organisationer formentligt erklære sig som vindere, selv om der næppe bliver ændret meget i den indbyrdes magtbalance mellem de to fløje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111