23948sdkhjf

Bruun & Nielsen bor i en skurvogn

Simpelt, beskedent, rent, ordentligt – næsten ydmygt. Bruun & Nielsens hovedkvarter i Ejby på Vestfyn består af en hal med smørefaciliteter, en skurvogn som kontorbygning og en plads til 10-12 lastbiler.
I entréen står de ansattes tøfler linet op på linoleumsgulvet. Væggene er hvidmalede og prydes af fotografier af firmaets lastbiler.

- Ja, det er helt bevidst, at vi snobber lidt nedad, når vi sidder i en skurvogn. Vi er kun os to – og to disponenter på kontoret ud over en kontordame på deltid.

Det er et lunt makkerpar, Erik Bruun og Birger Nielsen, der taler. De har arbejdet sammen siden 1988, hvor Birger blev ansat i Eriks fars vognmandsfirma. De startede Bruun & Nielsen sammen i 2006.

- Det er effektivt og økonomisk at holde til i en skurvogn. Vi kan altid udvide med en skurvogn mere, hvis det bliver nødvendigt, påpeger Erik Bruun. De 18-20 biler er altid upåklageligt repræsentative for den fynske vognmandsvirksomhed.

- Hvis du ikke kan finde Erik, så kan du være helt sikker på, han er ude og pudse på en af bilerne. Han kan slet ikke la’ vær’, griner Birger.

- Ja, det er der nok noget om, medgiver Erik; men det handler jo også om vores image udadtil. Rene biler vidner om en seriøst drevet virksomhed, forsvarer han sig. Og det kan de kun være enige om.

Deres eget tempo

- Vi har en strategi. Selvfølgelig har vi det, men vi gør det organisk og i det tempo, det kan lade sig gøre i.

- Vi kunne have gjort det på mange andre faconer, men nu har vi valgt at gøre det på denne her måde. Ellers er det ikke sikkert, vi havde været her i dag.

Og de nye, super effektive 410-motorer fra Scania passer helt perfekt ind i deres filosofi. Ikke noget overdådigt, overflødigt eller overskud af hestekræfter. Vi skal kun have det rigtige værktøj til at drive en effektiv transportforretning.

Erik og Birger prøvede første gang de nye Euro 6-motorer ved et kundearrangement i Sverige i oktober sidste år.

- Vi prøvede både 410, 450 og 490, men vi var slet ikke i tvivl om, at det skulle være 410’eren. Den har et helt fantastisk drejningsmoment, forklarer Birger.

- Vi har slet ikke brug for alle de hestekræfter til vores kørsel. Vi kørte sammen og blev hurtigt enige om, at det var da helt vildt, som den kørte. Så beslutningen om at købe 410’eren blev mere eller mindre truffet lige dér i førerhuset. Nu har vi lige fået én til, tilføjer Erik. Og resultatet viste sig omgående.

- Fra vi fik den i februar og frem til nu har den kørt 129.000 kilometer, og den bliver bare bedre og bedre. Den første udskrift viste 3,4 km/l, og den sidste, vi har fået, viser 4,0.

Markant bedre

De afviser, at de i Bruun & Nielsen gør noget ekstraordinært for at få mere ud af brændstoffet i deres nye G 410 og R 410. Det samme billede tegner sig blandt andre vognmænd.

- Vi har nogle kollegaer, der også har fået den nye 410’er, og det er det samme billede hos dem. De kører lige så langt på literen. Vi har også prøvet at kaste den rundt til forskellige typer opgaver, og den er påfaldende bedre under alle forhold.

Langsommere på literen

Nye Scania’er har et økonomiprogram, som begrænser topfarten til 85 km/t. Det sidder selvfølgelig også i Bruun & Nielsens Scania’er, men det gør ikke den store forskel i hverdagens arbejde.

- Alle vores biler er droslet til 85. Sådan har det været i mange år, så det er ikke noget nyt for os at spare på olien. Der er intet vundet ved at køre 90. Du kan ikke gøre gevinsten op i kroner og øre, men du kan måle det på brændstofforbruget. Dér er der mange penge at spare. Og endnu flere penge er der at spare ved at køre med den nye 410’er fra Scania.

- Vi havde aldrig troet, man kunne køre fire på literen. Hver gang, der er kommet en ny Euro-norm, er forbruget steget. Nu har vi så fået Euro 6, og pludseligt kan vi køre meget længere. Det havde vi godt nok ikke regnet med. Samtidigt har de Scania Communicator kommunikationsenhed i bilerne, så de løbende får gratis Oversigtsrapporter over bilernes præstationer tilsendt fra Scania.

- Det er jo også en stor hjælp, at vi hele tiden kan følge med i udviklingen, så vi kan se, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi gør forkert. Men det er primært den nye 410-motor, der gør forskellen, pointerer de.

Det er jo en forretning

Bruun & Nielsen kører med en forholdsvist høj udskiftning af deres biler på omkring 36 måneder og i mange tilfælde ned til 24. For Erik og Birger handler det udelukkende om at opretholde et højt effektivitetsniveau.

- På den måde er der altid garanti på dem, og vi behøver ikke at ligge søvnløse over det om natten. På samme måde er indretningen af bilerne heller ikke en stor prioritet.

- Der er ikke så meget plys og grej i vores biler, og vi kører ikke med de største førerhuse, og er det det, en chauffør går efter, og hvis man ikke vil læsse af 15-18 steder hver nat, så er det nok ikke her hos os, de passer bedst ind. Det kræver en vis kvalitet chauffør at kunne lide at have så mange stop hver nat, stille burene pænt til kunden og tage emballagen med retur. Men så tjener de også godt på årsbasis omkring en halv million rent lønmæssigt, forklarer Birger Nielsen.

- Vi sørger for at have pæne og rene biler. Der er ikke så meget dyt og båt på dem. De står standard. Det er jo en forretning, det her, supplerer Erik Bruun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079