Tysk vejarbejde kan ramme dansk samhandel
En af de vigtigste trafikårer for Danmark, motorvejsstrækningen fra grænsen til Hamborg, er under udbygning. Det betyder forsinkelser, der kan ramme danske virksomheder økonomisk.
- Vi er tilfredse med, at tyskerne udbygger den pågældende motorvejsstrækning, men vi bekymrede for de trængselsproblemer, der følger med, siger Anders Jessen, der er chefkonsulent i ITDs erhvervspolitiske afdeling. Han vurderer, at trafikale problemer og kødannelser kan få en direkte effekt på import og eksport af varer fra Danmark.
ITD hjælper trafikanter
Derfor er ITD også gået foran for at sikre en klar og overskuelig information vedrørende de udfordringer danske virksomheder står overfor. Sammen med analysevirksomheden Transeco2 og i dialog med de tyske myndigheder har ITD udarbejdet et notat, som kan hjælpe danske transportvirksomheder med at planlægge sig ud af generne.
- Set med danske øjne er det afgørende, at der gøres så meget som muligt for at mindske generne fra anlægsarbejdet, og at der foretages et grundigt informationsarbejde om, hvad trafikanterne kan gøre for at komme forbi strækningen med så lidt forsinkelse som muligt.
Mange vil køre udenom
Anders Jessen understreger, at udvidelsen i yderste konsekvens kan betyde, at godstransporterhvervet og turister i anlægsperioden vil vælge A7-korridoren helt fra og dermed køre uden om.
- Korridoren har stor betydning for dansk import og eksport. Knap 60 procent af alle lastbiler til og fra Danmark kører over grænsen i Sønderjylland, siger han.
I 2013 kørte der her cirka 6.300 lastbiler pr. døgn over grænsen i Sønderjylland. Til sammenligning var antallet over Femern Bælt cirka 1.300 lastbiler i døgnet. Antallet over Øresund er cirka 2.100 lastbiler i døgnet.