[ingen rubrik]
Af Poul Rudolf
Nogle udenlandske lastbilchauffører er åbenbart meget tørstige. Så vidt vides er den foreløbige rekord sat af en litauisk chauffør. Hans promille blev målt til 3,5, da han i september væltede med sin lastbil på motorvejen mellem Padborg og Kliplev.
Det var mere held end forstand, at den berusede chauffør ikke blev årsag til en alvorlig ulykke.
Tendensen med berusede udenlandske chauffører, som er involveret i uheld, er opadgående. 2014 var det foreløbige rekordår med 17 registrerede tilfælde. I alt blev 24 udenlandske chauffører taget med sprit i blodet - flere af dem med pæne høje promiller tæt på de 2.
Tager chancen
Ingen ved hvor mange, som er kører i beruset tilstand uden at blive opdaget. Noget tyder på, at rigtigt mange tager chancen. Måske fordi de østeuropæiske chauffører kulturelt har et mere afslappet forhold til promillestørrelser end deres danske kolleger.
Tilsyneladende tænker de heller ikke så meget på konsekvenserne ved at blive taget for spirituskørsel. Ud over en forhåbentlig stor bøde får de kun frataget muligheden for at køre i Danmark. De kan fortsat og helt lovligt køre i andre EU-lande.
Ingen spirituskontrol
Politiet stopper knapt 15.000 tunge køretøjer om året, hvoraf en tredjedel har udenlandske chauffører. I den løbende færdselskontrol, er der ikke særlige spirituskontroller for tunge køretøjer. Det er altså fortsat kun et gæt, hvor mange tørstige lastchauffører, som gør vejene usikre.
Nogle har udpeget grænsebyen Padborg til at være et fast opholdssted for østeuropæiske chauffører, som ofte i dagevis venter på en kørsel. Den lange og kedelige ventetid forsødes ofte med at se lidt for dybt i vodkaflasken, og når der endelig kommer en kørselsopgave er det ikke altid, at spritten er fordampet.
Ikke afskrækket
Det afskrækker dog ikke speditører og vognmænd fra at anvende de østeuropæiske chauffører. Som vognmand Peter Provstgaard, medejer af Dansk Transport Kompagni DTK og tidligere formand i ITD, sagde til BT den 30. november 2014 under overskriften "Derfor hyrer jeg dem."
"Ja, der er problemer med spritkørsel, men hvis vi skal overleve, er vi nødt til at bruge de her folk, der er 20-30 procent billigere."
Navnene på de trailere, som de østeuropæiske chauffører kører med, viser, at der er et stort dansk klientel til den billige arbejdskraft. Selvfølgelig er de danske transportkøbere bekendt med de østeuropæiske chaufførers noget lemfældige forhold med de våde varer. Alligevel fortsætter de med at benytte dem. Ganske enkelt fordi de er billigere end danske chauffører.
Nogle transportkøbere burde gå rundt med en meget dårlig moral, men jeg tvivler på, at de gør det. De tænker ikke i promiller men i kolde kontanter.