Fart på lavere hastighed i byerne
Af Morten Kabell, borgmester
Det er gennem de seneste ti år blevet langt mere sikkert at færdes i trafikken i København. I 2014 skete kun fem trafikdrab, og det er det næstlaveste tal siden årtusindskiftet. Kun i 2009 døde færre i trafikken på de københavnske veje, og de sidste ti år er det også gået den rigtige vej med hensyn til dræbte og alvorligt tilskadekomne i København og dermed også med trafiksikkerheden.
Det er tragisk, hver gang en person kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken. Derfor skylder vi at gøre, hvad vi kan for at højne sikkerheden på de københavnske veje. Ved at sænke hastighedsgrænsen generelt til 40 km/t vil vi se et mærkbart fald i trafikuheld, og hvert et uheld vi kan spare trafikanterne for, skal vi selvfølgelig eliminere.
Helt net til 30 km/t
Samtidig skal kommunerne have bedre muligheder for at sænke hastigheden til 30 km/t i områder med mange fodgængere og cyklister.
Beregninger viser, at tidsforbruget for bilisterne kun vil øges minimalt ved en hastighedsgrænse på 40 km/t. Det skal man sætte overfor, at uheld med dræbte vil falde med mellem 15 og 22 procent, mens uheld med alvorlig tilskadekomst vil falde med mellem 10 og 15 procent.
Det gælder om at få statistikken helt i bund, når det handler om dræbte og alvorligt tilskadekomne i den københavnske trafik. Derfor vil vi også have ændret loven, så det bliver nemmere at sænke farten til 30 km/t ved skoler og områder med mange fodgængere, cyklister eller skolebørn for at sikre de bløde trafikanter bedre.