Det har været sundt at se det hele med nye øjne
Betina Engholm, projektleder hos MCH Messecenter Herning, står bag Skandinaviens største indendørs transportmesse.
Betina bryder sig ikke om at blive fremhævet. Hun erkender, at hun er projektleder, men der er mange der står bag, insisterer hun.
- En transportmesse er så omfattende, at det ikke kan hænge på en enkelt person, forklarer hun.
- Vi er en gruppe af medarbejdere, som arbejder tæt sammen i nogle projekt-teams. Vi er fire, som har arbejdet med transportmessen siden 2013. Her, lige før messen åbner dørene, er vi endnu flere involveret. Vi har alle vores særlige ansvarsområder og arbejder meget i dybden med hver enkelt ting. Vi er i løbende dialog med udstillerne og vores medarrangører. Intet overlades til tilfældighederne.
- Vi forsøger at være så velforberedte, at der ikke sker uventede ting. Der er ikke plads til fejl. Der er ingen reeksamen, siger hun og tilegner citatet til sin chef, Georg Sørensen.
- Når først dørene er åbnet, foregår det hele ”live.” Vi kan ikke gøre noget om. Derfor er det vigtigt, at vi har forberedt det hele så godt som muligt.
Blå bog: Betina Engholm, 33
Uddannet erhvervssproglig bachelor,
født og opvokset i den lille jyske by Bjerringbro.
1998-2001: HHX, Viborg Handelsskole,
2002-2005: AU Herning.
2005-2007: MCH Messecenter Herning.
2007-2009: Bosat i Norge med job hos Statoil i Stavanger.
2009: Seks måneder i Egypten.
Nov.2009: Tilbage i MCH og nu med arbejde på transportmessen.
Krisen godt i gang
Uddannet erhvervssproglig bachelor,
født og opvokset i den lille jyske by Bjerringbro.
1998-2001: HHX, Viborg Handelsskole,
2002-2005: AU Herning.
2005-2007: MCH Messecenter Herning.
2007-2009: Bosat i Norge med job hos Statoil i Stavanger.
2009: Seks måneder i Egypten.
Nov.2009: Tilbage i MCH og nu med arbejde på transportmessen.
For Betina Engholm har forberedelserne stået på i flere år. Faktisk lige siden 2009, da hun kom tilbage til MCH messecenter efter to år i et andet job.
Hun forlod Messecentret i 2007. Dengang rullede hjulene på fuldt tryk. Danmark var midt i en højkonjunktur. Da hun kom tilbage to år senere, var finanskrisen godt i gang.
- Det var en helt anden virkelighed, mindes hun. Transportmessen var lige blevet udsat til 2010 og blev senere udskudt til 2011.
- Det var en svær tid, siger Betina Engholm, men ser straks det positive i situationen. Svært, ja; men det var også utroligt spændende at arbejde med transportmessen i krisetiderne. Vi blev nødt til at ”vende bøtten” og gennemtænke, hvad vi ville med transportmessen. Hvad ville udstillerne? Hvad ville de besøgende? Hvad ville vores samarbejdspartnere, som er medarrangører på transportmessen?
- Vi stillede spørgsmålstegn ved alt. Vi holdt møder med alle parter. Hvad var godt? Hvad var skidt? Vi var godt klar over, at der skulle tænkes nyt. Det var nærmest som at starte helt forfra.
Fokus på nyheder
Tiden er ikke som dengang. Det er ikke nok bare at komme med en flot lastbil. Der skal mere til for at tiltrække et seriøst publikum. De skal have ”noget med hjem.” En enkelt god idé er nok… eller en ny forretningsmulighed.
- Danske vognmænd ved, at de må være innovative og hele tiden finde nye løsninger, så de kan overleve i den voldsomme konkurrence. Derfor har vi så stort fokus på nyheder på messen, forklarer Betina Engholm.
- Det har vi, fordi det er noget, som de besøgende ser allermest frem til, når de skal på messe.
For at synliggøre nyhederne, har udstillerne meldt dem ind i et nyhedskatalog, som kan findes på messens hjemmeside. På standene synliggøres de med et skilt med ”Transport 2015”-nyhedsstempel.
Årets opbygning
På Transport 2015 kåres også årets opbygning. Det sker faktisk efter opfordring fra flere besøgende ved sidste transportmesse.
- Opbygninger har de fleste besøgendes interesse. Det er faktisk de mange specialopbygninger, som gør, at vognmændene kan skille sig ud fra hinanden. Mange vognmænd har været med i udviklingsprocessen sammen med opbyggerne. Det honorerer messen ved at kåre årets opbygning.
Ud over at se de nyeste opbygninger med de smarteste løsninger, kan de besøgende selv være med til at vælge den bedste. Den bliver kåret lørdag aften, når der holdes transportfest.
Noget helt nyt
Debat om tidens mange ”varme” emner i transportbranchen er også et ønske fra mange. Derfor har messecentret gjort alt for at få beslutningstagerne frem i rampelyset på transportmessen. Folketingets transportpolitikere, branchens topfolk og erhvervslederne mødes og tager debatten op med de besøgende.
- Vi sætter fokus på transportbranchen nu og om fem år, siger Betina Engholm.
Årets transportmesse er den tredje, som Betina Engholm er med til at arrangere, og de er hele tiden blevet bedre, synes hun selv.
- Når man ser det hele her fra 2015 er jeg sikker på, at det har været sundt at se det hele med nye øjne.
Artiklen er en del af temaet Portræt.