Ny Suzuki Van til Danmark
Transportmagasinet har testet den helt nye ”down sized” Vitara fra Suzuki, der har premiere hos forhandlerne i slutningen af april.
Den lander nærmest i sin egen klasse, fordi dens egentlige konkurrenter så som Opel Mokke er dyrere. I størrelse er den tæt på biler som Peugeot 2008 og Renault Captur – men er mere SUV agtig og tro mod sit ophav Grand Vitara.
Er blevet en mindre bil
En del Grand Vitara ejere vil måske blive skuffede over den nye Vitara. Samtidig med, at den er blevet mindre, er trailervægten gået ned fra 1800/2000 kg. til 1.500 kg. Fra hest til pony kan man sige. Men det er fint til at trække en båd eller en trailer/campingvogn.
Den forventes at blive et godt bud på en helt ny gulpladesucces fra den danske Suzuki importør, der lige siden den første Vitara kom frem i 1988 har været blandt de bedst sælgende varebiler. Van udgaver er klar fra juni måned.
Mest solgte i 2006
Der er solgt 30.000 Vitara i Danmark og den var Danmarks mest solgte bil i 2006. I en årrække var den den mest solgte varebil herhjemme. Siden 1998 har den heddet Grand VItara, men den har ikke været markedsført det seneste år.
20 procent forventes at blive solgt som Van – det vil sige 400 på årsbasis ud af et årligt Vitara salg på 2.000 kg. Priserne som varebil vil begynde ved cirka 130.000 kroner plus moms for en 120 hestes 1,6 benziner.
En dieseludgave også med 1,6-liter og 120 hk skal formentlig koste cirka 20.000 kroner plus moms mere – og vil man have 4x4 teknik (AllGrip), må der yderligere 15.-20.000 kroner plus moms på bordet.
4x4 kan dog ikke fås i basisudgaven Comfort, men først i niveauet Active. Topudgaven hedder Exclusiv med topudstyr så som læderindtræk – den vil kunne fås fra godt 150.000 kroner plus moms.
Dieselpriserne er dog ikke helt forhandlet på plads fra leverandøren, FPT, Fiat Power Train. Fiat bruger samme motor til den nye 500X.
Prøvekørsel
Vi har prøvet bilerne i meget kuperet terræn øst for Lissabon – og de kører kører fornemt. Der er tale om en helt anden bil end forgængeren. Den er selv som diesel ganske lydsvag og trækkraften er ganske fornuftig.
Positivt er det smidige gearskift – og automatgearet har samtidig helt bløde skift mellem gearene.
Det fås til benzinmodellen fra midt på sommeren – men sidst på året kommer der automatgear til dieselmodellen i en dobbelt-koblingsudgave. Man kan i øvrigt skifte gear både automatisk og manuelt via skifteplader bag rattet. Godt ved nedkørsel ad bakker – men i 4x4 er der også downhill funktion.
Næste år kommer der efter sigende nye motorer så som turbobenziner. Dieseludgaven trækker rent fra 1.250 omdrejninger – det vil sige i fjerde fra 50 km/t, i femte fra 65 km/t og i sjette fra 80 km/t. Benzinudgaven trækker fra 1.000 omdrejninger eller 40 km/t – men er knap så momentstærk. Som hvidpladebil vil diesel-andelen nok være cirka 20 pct – som van 50 pct.
Både sæde og rat er multijusterbart – men jeg savnede dog lidt bedre og lettere højdejustering af førersædet, så selvom man sidder højt og adgangen til kabinen er behagelig, så må man bøje sig
Artiklen er en del af temaet Test.