Slut med kilometerlange køer
Banebrydende dansk betonteknologi anvendes nu for første gang ved opførelsen af en ny bro. Gevinsten er markant færre gener for trafikken.
Teknologien bag det nye brokoncept er baseret på noget så simpelt som principperne i en perlekæde. En række betonelementer spændes sammen med en wire og danner en stærk bue. På samme vis som når elastikken strammes i en perlekæde.
- Vores nye perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at bygge broer på. Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran. Den første perlekædebro her i Skjern bliver i alt 25 meter lang, men teknologien kan opskaleres til større motorvejsbroer, siger projektleder Nicky Viebæk Petersen fra virksomheden Abeo A/S.
Færre gener for trafikken
Ifølge Nicky Viebæk Petersen kan den nye perlekædeteknologi føre til et paradigmeskift inden for betonbroer.
- Vi kan nu samle hele den bærende konstruktion ved siden af vejen, som derefter kan løftes på plads i løbet af én dag. Det vil medvirke til langt færre gener for trafikken og færre bilkøer under byggeprocessen, siger han.
I Innovationsfonden vækker projektet glæde hos direktør Peter Høngaard Andersen:
- Det er godt at se den innovative idé blive til virkelighed. Det er samtidig offentlig innovation, når det er bedst. Jeg vil gerne rose Ringkøbing-Skjern kommune for at vælge perlekædebroen og dermed give det lovende koncept en unik chance for at vise sit værd.
Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet. Kristian Hertz modtog i sidste uge den danske byggebranches svar på en Oscar i form af ’Betonprisen 2015’ for sin epokegørende opfindelse. Konceptet er blevet videreudviklet af Abeo i samarbejde med virksomhederne Perstrup, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og DTU.