De vil stoppe Femerbyggeriet
De stærke tyske Femer-modstandere var i København forleden for at overtale de danske politikere til at genforandle hele Femer-projektet. De advarede om massevis af retssager.
De holdt pressemøde i København sammen med den magtfulde i forbindelse med førstebehandlingen af anlægsloven for Femer i Folketinget.
De håber at vække danskerne til modstand mod Femer-projektet.
- Den tyske transportminister håber, at ingen vil gå til domstolene i Tyskland, men en stribe retssager er allerede under forberedelse, forsikrede de.
- Tyskland bliver måske klar med sin del af Femer-projektet i 2028. Mere realistisk er det nok først i 2030, hvis altså forbindelsen oveerhovedet bliver bygget.
Danmark og Tyskland har underskrevet en traktat, der indeholder en artikel 22. Den går ud på, at de to landes regeringer kan sætte sig ved forhandlingsbordet igen, hvis tingene udvikler sig væsentligt anderledes, end man forventede i 2008.
Massevis af retssager
- Alt er ændret på begge sider siden dengang, man underskrev aftalen, sagde de på pressemødet.
Derfor håber de, at Folketinget i vil opfordre regeringen til at genforhandle traktaten og få en realistisk tidsplan.
- Der er en perlerække af muligheder for forsinkelse af projektet gennem retssager i Tyskland, og vi er også parat til at inddrage EU-domstolen. Her kan en sag trække ud i to, tre eller fire år, sagde de.
- Desuden mangler Danmark at levere en socioøkonomisk begrundelse, der er en forudsætning for at få EU-støtte, advarede han. Der er i forvejen en udmærket forbindelse fra Flensborg til København via Storebæltsbroen, og det er tilstrækkeligt, fastslog han.
Læs interviewet med dem begge i Transportmagasinet, som er på gaden netop nu.