Bremsefirma ruster sig til vækst
Stigende overskud skal give den nye ledelse i SBS et godt udgangspunkt for en ny vækststrategi frem mod 2018.
Der er to hovedårsager til den positive udvikling. Den ene er en god aftale med tyske FTE Automotive GmbH, der har købt renoveringsproduktionen af bremsecalipre. Den anden er, at driften på virksomhedens forretningsområder generelt er i god udvikling. Mads Bonde, der tiltrådte som CEO for SBS-koncernen 1. oktober 2014, siger:
- SBS Friction divisionen, der producerer bremseklodser til motorcykler og til industrielle anvendelser, havde i 2014 den bedste omsætning og indtjening nogensinde. Og der er gode forudsætninger for yderligere vækst. På eftermarkedet for motorcykler er vi førende i Europa og bevæger os nu ud på det globale marked. Vi satser blandt andet hårdt på at øge vores markedsandel på det store amerikanske marked. Samtidig udvikler vi løbende vores forretning med bremseklodser til motorcykelindustrien, hvor vi både teknologisk og kvalitetsmæssigt opfylder de skrappe krav. Udviklingen understøttes af automatisering og LEAN i produktionen. Samtidig har vi indført nye produktionsmetoder, der giver kortere gennemløbstider og langt hurtigere service til vores kunder, ligesom vi har nedbragt vores omkostninger og lagerbindinger.
Strategi 2018
I forbindelse med de strukturelle ændringer med frasalget har SBS-koncernen udarbejdet nye strategiplaner, der strækker sig frem til 2018.
- Vi har gode forretningsmodeller, stabile markedsplatforme, hvor der fortsat er plads til vækst, og så har vi en dedikeret og erfaren medarbejderstab til at drive udviklingen fremad. Så alt i alt føler vi, at vi står godt på banen til at nå vores mål, slutter Mads Bonde.