Fire Stralis til Vestjyllands Andel
Iveco har leveret de trækkende enheder, mens Skelhøje Vognfabrik har leveret ladopbygningerne.
De fire nye lastbiler er alle tre-akslede Iveco Stralis Hi-Way med en tilladt totalvægt på 26 ton og en akselafstand på 4.500 mm. Motoren på 450 hk.
Ikke sidste nye skrig
De fire nye lastbiler til Vestjyllands Andel er alle tre-akslede Iveco Stralis Hi-Way med modelbetegnelsen AS 260S48 FS-4500, der viser, at de har en tilladt totalvægt på 26 ton og en akselafstand på 4.500 mm - og en motor på 450 hk. Det er ikke sidste nye model, men det var heller ikke afgørende for valget.
Karsten Thue Siem, transport- og logistikansvarlig i Vestjyllands Andel, lader gerne andre gøre sig erfaringer med de nyeste modeller, og når så modellerne har været på vejene i et stykke tid, kan den sindige vestjyde træffe sin beslutning.
Chaufførerne får det godt
Førerhusene er de største fra Iveco og har som Hi-Way-modeller eksempelvis aircondition, oliefyr, luksussæder, side og bakkamera.
De 11-liters Euro 6-motorer yder 480 Hk og har et maksimalt drejningsmoment på 2.250 Nm.
Motorerne lever op til miljø-normen udelukkende ved hjælp af SCR-teknik. Altså uden et EGR-system med udstødningsgasser, der skal gennem motoren en gang til med deraf følgende slitage og kortere serviceintervaller. Serviceintervallerne er op til 150.000 km eller en gang om året, hvad der måtte komme først.
Mangeårigt samarbejde
Karsten Thue Siem bemærker desuden, at de nye biler har en væsentlig bedre brændstoføkonomi.
Allerede få uger efter levering påpeger en chauffør, at han kan køre omkring 300 meter længere på en liter brændstof i sin nye Iveco sammenlignet med den lastbil, han tidligere kørte i. 300 meter længere på en liter dieselolie bliver alligevel til en del på årsbasis.
Det er ikke første gang Iveco leverer til Vestjyllands Andel, det er blevet til en række nye lastbiler gennem de seneste ti år.
Vestjyllands Andel har 25 chauffører til at transportere korn og foderstoffer til landbrugene seks dage om ugen og selskabet omsætter årligt for to milliarder kroner.