Modulvogntog letter logistikken
Frode Laursen har trimmet forretningen for jysk plastrør-producent.
Omlægning fra lastbiler til modulvogntog har siden sommeren 2014 bragt antallet af lastbiler på vejene ned med cirka1.500, ligesom brændstofforbruget og CO-udledningen er reduceret med 15 procent. Det skriver branchesitet SCM.
- Meget af vores samlede CO2-udledning stammer fra selve transporten af de færdigproducerede produkter, og vi har derfor altid kigget på optimeringsmuligheder i vores logistik, blandt andet brug af modulvogntog, fortæller Heidi Berthelsen, logistikdirektør i Wavin til SCM.
Samarbejdet med Frode Laursen har stået på i en årrække, og de store besparelser på logistikposten er udelukkende opnået, fordi virksomhedens produkter ikke vejer særlig meget. Heidi Bethelsen spar derfor et stort potentiale for andre virksomheder, der ligesom Wavin fragter lette varer.
Måtte udvide vejnettet
Wavin brugte i forvejen modulvogntog til transporter i bade Sverige og Norge, men herhjemme var vejnettet ikke gearet til det. Derfor gik Wavin i 2013 i dialog med Favrskov Kommune om at opgradere sving og vejkryds i Hammel, hvor virksomheden har fabrik. Kommunen betalte en foranalyse, mens Wavin selv investerede circa en halv million i anlægsprojekterne. I dag kan modulvogntogene køre helt ind til fabrikken og investeringen er ifølge Heidi Berthelsen allerede tjent ind.
De fleste af de transporter, virksomheden i dag sender til destinationer i Albertslund og Billund, kører nu også som modulvogntog, men her arbejder man fortsat på at nedbringe diselforbruget ved at skifte kørselstidspunkt fra dagtimer til nat.
Læs originalartiklen her: http://scm.dk/modulvogntog-er-en-milj%C3%B8gevinst