Scandlines sætter ekstrafærge ind
Omfattende skader på M/F Prinsesse Benedikte tager tre måneder at reparere. Ekstrafærge skal nu fragte gods på ruten Rødby-Puttgarden.
Scandlines forventer, at reparation af de omfattende skader og den efterfølgende testfase vil tage cirka tre måneder. Færgen forventes således i drift inden udgangen af juni 2015.
Ekstra kapacitet til gods-transport
M/F Prinsesse Benedikte er en af i alt fire passagerfærger, der betjener ruten Rødby-Puttgarden. Og for at imødekomme trafikken frem til juli, har Scandlines udvidet sejlplanen for de resterende tre passagerfærger.
Ligeledes øges antallet af ture for M/F Holger Danske, der primært sejler med særligt gods på ruten. For at øge kapaciteten yderligere har Scandlines desuden chartret M/F Mercandia VIII fra HH-Ferries, som fra onsdag den 8. april vil fragte lastbiler på de travleste tidspunkter tirsdag til fredag.
Fakta om ulykken
Færgen M/F Prinsesse Benedikte var ved at afslutte et tre ugers planlagt værftsophold, hvor den blandt andet havde fået ny dieselmotor, radarsystem, ventilationssystem, scrubber og bundmaling. På vej ud af dokken krængede flydedokken over, og skibet gled ned fra kølblokken. Resultatet var, at skibet faldt cirka to meter ned og med en 13 graders krængning kom til at stå mod dokvæggen. Ved faldet blev der slået hul i siden af skroget, og der trængte vand ind i hele skibets længde.
Færgen M/F Prinsesse Benedikte var ved at afslutte et tre ugers planlagt værftsophold, hvor den blandt andet havde fået ny dieselmotor, radarsystem, ventilationssystem, scrubber og bundmaling. På vej ud af dokken krængede flydedokken over, og skibet gled ned fra kølblokken. Resultatet var, at skibet faldt cirka to meter ned og med en 13 graders krængning kom til at stå mod dokvæggen. Ved faldet blev der slået hul i siden af skroget, og der trængte vand ind i hele skibets længde.