23948sdkhjf

CPH udvider landingsbane

Københavns Lufthavn gør klar til at modtage verdens største fly.
Emirates sætter verdens største fly ind på ruten til København og dermed skal lufthavnens østlige bane 04R/22L udvides med fire meters ekstra bredde i hver side. Anlægsarbejdet påbegyndes til juni og forventes færdigt medio september, så det Dubai-baserede flyselskab Emirates kan indtage landingsbanen med verdens største passagerfly, Airbus A380, pr. 1 december 2015.

- Vi investerer i disse år signifikante beløb i udvidelsen af Københavns Lufthavn, og denne udvidelse omfatter også opgradering af infrastrukturen, så lufthavnen bliver A380-kompatibel. Vi er meget glade for Emirates’ beslutning om at indsætte en A380, verdens største passagerfly, på ruten til København, som dermed bliver den første by i Skandinavien til at tilbyde en fast A380-rute, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

- Den øgede kapacitet vil forhåbentlig stimulere øget handel og turisme mellem Danmark og lande i Mellemøsten, Asien og Afrika, tilføjer han.

En del af planen
CPH fremlagde sin vækstplan Expanding CPH i januar 2014, som er en konkret vision for, hvordan lufthavnen i løbet af de kommende to-tre årtier gradvist kan udbygges til at kunne betjene 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn rundede i 2014 for første gang 25 mio. passagerer.

- I forbindelse med Expanding CPH arbejder vi meget med ’intelligente løsninger’, som skal sikre, at vi får mest muligt for hver krone, vi investerer. Det sker også i forbindelse med opgraderingen af lufthavnen til at kunne modtage de helt store fly. For eksempel udvider vi startbanen samtidig med en længe planlagt banerenovering, siger Thomas Woldbye.

I løbet af de kommende måneder bliver en af lufthavnens to hovedbaner således renoveret, og i den forbindelse gør CPH nu den 3,3 kilometer lange bane 04R/22L fire meter bredere i hver side, så den kan klare det enorme vingefang på Airbus A380.

CPH er desuden i gang med en større udvidelse af lufthavnens Finger C, hvor de største fly parkeres. Udvidelsen indebærer bl.a., at en gate indrettes med to jetbroer, hvilket er en forudsætning for at kunne betjene en Airbus A380. Prisen for de Finger C projektet og banerenoveringen løber samlet op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun en mindre del af den pris.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078