Vidne til flere revolutioner i transportbranchen
Anders Jessen, chefkonsulent i ITD, mener, at vi skal passe på med ikke at indføre restriktioner og tale branchen ned hele tiden.
- Lars Nielsen har været der et år længere end mig, så jeg er ikke den ældste. Desuden var Lykke Jessen, der i dag sidder i vores kommercielle datterselskab, FDE, ansat, da jeg kom. Så vi er faktisk tre ”gamle” tilbage.
Han betegner sig selv som en af de gamle, selv om han endnu ikke er fyldt 60 år. Det er der laaaang tid til, som han omhyggeligt understreger.
Anders Jessen havde slet ikke forestillet sig at skulle arbejde for transportbranchen. Han er uddannet gymnasielærer med speciale i fagene tysk og historie. Han havde udsigt til at blive fastansat på et gymnasium; men der var en del arbejdsløshed dengang for de universitetsuddannede. Derfor blev det kun til et par barselsvikariater på Haderslev Katedralskole og Ringkøbing Amts Gymnasium.
- Det var bestemt en god tid, men jeg fandt også ud at, det det ikke lige var mig blive fastansat på et gymnasium. Jeg har ikke noget imod at undervise, men udsigten til at terpe tyske verber og fortælle om den amerikanske borgerkrig år efter år skræmte mig lidt, siger han.
Og så var der lige det med Sønderjylland. Anders Jessen er sønderjyde med et stort S, så efter flere år med bopæl i Aarhus, Ringkøbing og Haderslev ville han gerne hjem igen – hjem til Aabenraa.
- Min kæreste var også fra Aabenraa, så det passede fint, at jeg blev ansat i en lille vognmandsforening i Padborg, der dengang endnu hed FDE.
En lille forening
Og der var virkelig tale om en lille vognmandsforening. Der var 12 ansatte, men det betød, at Anders Jessen fik mulighed for at beskæftige sig med mange forskellige opgaver. Han havde titel af informationsmedarbejder. Opgaven var nemlig at give information til medlemmerne.
- Der var tre-fire sekretærer ansat og tre-fire medarbejdere, der beskæftigede sig med momsrefusion. Tilbage var vi fire til medlemskontakt: Sven Buhrkall, Jens Iwer Petersen, Lars Nielsen og mig.
- Dengang havde vi hverken mobiltelefon eller e-mail. Hver dag sad vi ved telefonerne og talte med medlemmerne.
Det var mange praktiske ting, FDE-medarbejderne tog sig af dengang. Medlemmerne ringede ind med deres problemer. Det kunne være noget gods, som skulle fortoldes i Italien, en lastbil som var havareret i Frankrig eller en færge, der skulle nås til Grækenland.
- Vi havde kontakt til mange udenlandske myndigheder og søsterorganisationer. Her var det en fordel med mine tyskfærdigheder. Jeg kunne også lidt fransk, så jeg fik gode forbindelser til organisationer og myndigheder i mange lande.
Flere revolutioner
Anders Jessen har i sine 30 år været vidne til flere revolutioner. Den første kom, da man kunne begynde at rundsende informationer til medlemmerne.
- Vores første rundsending foregik med telex-service. Ja, telex… Her kunne vi sende en besked til 20 modtagere på én gang. Det var virkelig et stort fremskridt! Siden kom telefaxen, og senest har vi oplevet IT-revolutionen med mobiltelefoner og e-mails.
- Der er i min tid sket en stor forandring i ejerforholdet til information. For 30 år siden var information forbeholdt ledelsen. I dag er information decentral. Den er blevet allemandseje. Information er ude hos alle på et sekund via Google og de sociale medier.
Mange roller
Anders Jessen har haft mange forskellige roller i FDE og ITD. Økonomisk rådgivning har været et af hans nøgleområder, blandt andet fordi han havde suppleret sin universitetsuddannelse med HD i udenrigshandel.
Det historiske har Anders også sat sit præg på blandt andet ved at sikre transportbranchens historie gennem udgivelse af tre jubilæumsbøger - en fjerde er på vej. Han har også været med til at oprette ITD transporthistoriske billedarkiv, der tæller omkring 30.000 lastbilbilleder fra danske vognmænds dagligdag.
Uddannelse
Undervisning har også været helt naturligt for Anders Jessen at beskæftige sig med. Ud over medlemmerne har han gennem mange år undervist studerende på merkonomuddannelsen i logistik og transport.
Anders Jessen er også dybt involveret i uddannelsespolitik for hele transportbranchen, de seneste år er det sket i et bredt samarbejde med Danske Speditører og allersenest også med Danske Busvognmænd. Han har blandt andet været med i en nylig revidering af akademiuddannelsen for transport og logistik, som for alvor bliver udbudt til efteråret.
Politik
Det blev også til en del politiske roller i forbindelse med lovændringer og høringssvar. Anders Jessen var sammen med nogle andre FDE-kolleger i mange år en del af den danske delegation, som sammen med Direktoratet for Vejtransport forhandlede kørselstilladelser med forskellige lande.
- Vi fik mange kontakter til personer og myndigheder i de forskellige lande, og dem kunne vi bruge i vores daglige arbejde i FDE. Når en vognmand havde et problem i for eksempel Belgien, havde vi ofte en kontakt til en myndighed eller organisation i det pågældende land og kunne hurtigt finde hjælp.
Projektarbejde
- I dag er jeg meget optaget af projektarbejde, siger han. Jeg er for eksempel med i et app-udviklingsprojekt og en række uddannelsesprojekter. Og så er regelforenkling også blevet en af mine mærkesager.
- Regelforenkling handler om at stille spørgsmålet: Hvorfor eksisterer en bestemt regel eller lov? Kunne man forestille sig, at den ikke var der? Det er da blevet til en hel del forenklinger, men der er lang vej igen, før reglerne er gjort simple og letforståelige for alle i branchen
- En regel, som vi i ITD lige nu arbejder på at få ændret, er godkendelse af medbringertrucks bag på lastbilen. I dag er det faktisk ikke tilladt med sådan en truck, medmindre lastbilen inklusiv truck max er 18,75 meter lang. Hvorfor eksisterer den regel i Danmark, når den ikke eksisterer i for eksempel Tyskland?
Lige præcis denne sag ligger netop nu til godkendelse i EU Kommissionen, og Anders Jessen forventer, at Danmark ændrer sine regler i løbet af juni eller juli.
- Det er nu ikke mig, der kan tage æren for denne lempelse. Det kan min kollega Jørn-Henrik Carstens. Sådan en sag viser, at der fortsat er masser af opgaver at udføre for vognmandsbranchen.
Mere kompliceret
- Over 30 år er vores branche på en måde blevet mere international, og reglerne er blevet mere komplicerede end de var. Det stiller krav til de mange dygtige vognmænd, der er rundt omkring, og heldigvis er der rigtig mange, der er konkurrencedygtige selvom markedet har ændret sig.
- Jeg er dog ked af, at der i branchen er en grundlæggende uenighed om, hvordan tilgangen til markedet skal være – ikke kun herhjemme, men i hele EU, Vi skal passe på med ikke at indføre restriktioner og tale branchen ned hele tiden, for det har den ikke fortjent, siger Anders Jessen.
- Vognmandsbranchens vilkår ændres hele tiden, og derfor er det også vigtigt, at ITD som organisation hele tiden fornyer sig. Det har vi heldigvis altid gjort, og det fortsætter vi med, ligesom vore medlemmer jo gør i dagligdagen, slutter Anders Jessen.
Artiklen er en del af temaet Portræt.