23948sdkhjf

Fredericia skal sættes på transportlandkortet

Jens Peter Peters, adm. direktør i ADP A/S, går på pension ved månedens udgang.
Adm. direktør Jens Peter Peters, Associated Danish Ports (ADP), har valgt at opsige sin stilling med virkning fra 1. maj 2015. Da vil han have rundet 62 år – og som han selv siger: Nu er det tilladt selv at beslutte, om man vil fortsætte eller stoppe.

- Jeg vælger at stoppe, siger han. Jeg føler mig lidt som en Duracel-kanin, der bliver ved og ved, men nu synes jeg, at jeg er løbet tør for strøm og ikke kan finde opladeren. Jeg er begyndt at køre i et lavere gear, end jeg selv kan lide. For mig er det et tegn på, at man skal stoppe. Så kan jeg bare glæde mig over, at medarbejderne er klar til at tage over. Organisationen er på plads. Projekterne ligger klar. Udmeldingen herfra er, at bestyrelsen i samarbejde med en ekstern konsulentvirksomhed har igangsat arbejdet med at ansætte en ny adm. direktør - gerne med virkning fra den 1. maj 2015.

Jens Peter Peters tiltrådte i år 2000 i forbindelse med etableringen af ADP A/S, der er Danmarks største havn målt på tonnage. ADP har faciliteter i Fredericia, Nyborg og Middelfart.

- Det har været spændende at opleve den markante vækst, der kom inden for råolien. Udskibningen af råolie ”boomede” i årene 2000-2005. Vi måtte opgradere kajerne, fordi mængderne voksede og skibene blev større.

Også containermarkedet ”boomede.” Det begyndte nogle år før krisen og udviste vækstrater på 10-20 procent hvert år frem til i dag. Havnedirektøren mener ikke, at den succeshistorie stopper her.

- Der er ingen tvivl om, at Fredericia ligger strategisk rigtigt. Vi ligger i et krydsfelt med motorvej, jernbane og en havn med gode besejlingsforhold. Mange af vores kunder holder til i og omkring Trekantsområdet.

- Vi ligger som feederhavn rigtig godt placeret midt i Trekantsområdet med to motorveje lige udenfor vores ”hoveddør.”

Jordsalg til byen

En af de sager, som Jens Peter Peters husker for noget mindre godt, er salget af de bynære arealer, som i dag udgør Fredericia C.

- Vi måtte desværre sige farvel til værftet og den store gødningsfabrik, Kemira. Disse arealer blev solgt fra til byudvikling. Den forandring havde vi forventet, men den kom hurtigere, end jeg havde regnet med. At sagen skabte så megen støj, det vi i ADP gerne været foruden. Jeg synes, der blev sagt mange uheldige ting om Fredericia - og om Fredericia havn. Det bevirkede faktisk, at nogle politikere troede, at vi var i færd med at lukke hele erhvervshavnen i Fredericia ned.

- Men det var vi jo ikke. Det har selvfølgelig været ærgerligt at skulle sige farvel til disse kunder. Vi har mistet meget bulk, men vi har alligevel bibeholdt vores tonnage. Vi lever i bedste velgående, hvis nogen skulle være i tvivl.

Nyborg

Selv om Fredericia er den største havn i ADP-samarbejdet, har det ikke kun handlet om denne store jyske havn. Der har også været en flot udvikling i Nyborg. Havnen opstod efter at færgetrafikken på Storebælt lukkede. Den manglede godsomsætning, men det er kommet i de efterfølgende år.

- Jeg vil vove at påstå, at Nyborg er blevet en rose i ADP’s have, siger Jens Peter Peters. Vi har det ene år efter det andet vist pæne overskud og stor godsfremgang. Der har været en flot lokal opbakning både fra politikerne og erhvervslivet.

Fem krydstogtskibe

Opstarten af krydstogt som et nyt forretningsområde i 2013 er også vigtig for Jens Peter Peters.

- Sidste år havde vi et anløb. I år får vi fem, og alle er skibe med mange passagerer. Det største kommer med 2.800 passagerer. Det er ellers kun København, som får så store skibe.

Transportcenter

Det seneste projekt, som Jens Peter Peters også har fået skudt i gang, er DMTC - Danmarks Multimodale Transport Center.

- Vi har i første omgang købt et areal på 200.000 kvadratmeter i Taulov og fået forkøbsret til 550.000 kvadratmeter yderligere. Det vil vi udvikle til en såkaldt tørhavn. Her skal vi håndtere og bearbejde det gods, der kommer fra havnen og skal videre ud i DMTC-området, eller gøre de varer færdige, der skal videre til havnen og skibes ud i verden.

- DMTC er et 100 procent havneejet selskab. Det er ADP der tegner virksomheden, står for markedsføringen og investerer i de faciliteter, der skal til.

- De ændringer, der kom i havneloven i 2012, gjorde det muligt for en havn at købe arealer, som ikke lige ligger ved kajkanten.

Flere medlemmer

Transportmagasinet: Da ADP blev etableret i år 2000, havde I en forventning om, at flere havne ville melde sig ind i samarbejdet. Det skete ikke. Har det skuffet dig?

- Jeg er ikke skuffet, men snarere forundret over, at der ikke er flere havne med. De kunne – som Nyborg - have udviklet sig på en anden måde. Jeg ved ikke, om der kommer flere med, men det håber jeg.

- Hvis man vil være en erhvervshavn, er det vigtigt, at man har fokus på gods. Det er ikke nok, at man kan håndtere det gods, der er i dag; man skal også tænke på det gods, man tror på, man skal håndtere i morgen. Havneverden vil være under konstant forandring de kommende år. Vi må tilpasse os den forandring, vi ser ude i verden.

- Det gods, vi håndterer i en havn i dag, er ikke noget, der kun skal bruges lokalt. Godset flytter sig måske flere hundrede km. Det afhænger af, om havnen ligger rigtigt på korridoren. Man skal virkelig forstå varestrømmene, for at gøre dem så effektive som mulige.

Danmarks udfordring

- Det, der bliver Danmarks udfordring, er, om vi kan fortsætte med at være et industrisamfund. Hvis ikke, bliver vi bare en ren importør af varer. Der skal helst gå noget gods begge veje. Det ser vi også i lastbilbranchen. Der er ikke mange penge i at køre tom retur. Det gælder også for skibene. De er ikke glade for at sejle tomme.

- Der er ingen tvivl om, at vi er under et stort pres rent produktionsteknisk. De lande, vi måler os op mod, bliver også bedre til at producere og får højere uddannelse. Derfor er vi nødt til at også have et stort fokus på at uddanne os selv.

- Her i ADP har vi talt om at gøre Vi 3F’errne faguddannet, så de får en endnu bedre viden om lager, transport, logistik og andre ting. Vi skal opretholde vores konkurrenceevne. Derfor skal vi uddanne os og blive bedre til at forstå varestrømmene, siger Jens Peter Peters.

- Da jeg startede, vidste jeg ikke meget om transport. Derfor kunne jeg tillade mig at stille mange spørgsmål; men det er stadig mange spørgsmål, som ikke er blevet besvaret. Kan tingene gøres anderledes? Smartere? Lettere og mere intelligent?

- Der er et behov for at få løftet vidensniveauet inden for havneverden og i på alle led af transportkæden.

200 år

En af Jens Peter Peters bedste minder er fra Fredericia Havns 200 års jubilæum i 2008. Her inviterede han gæsterne til en ”Dinner in the Sky”.

- Det har været den mest fantastiske oplevelse, jeg har været med til at give nogen, siger han. Jeg kan fortsat se det for mig. Vi inviterede gæsterne op på en platform i 50 meters højde og bespiste dem, mens de så havnen oppefra.

- Jeg var selv oppe 10 gange. Jeg fik lov til at servere middagen sammen med kokken inde på midten af platformen. Det var en fantastisk oplevelse at snakke med ens kunder, medarbejdere og samarbejdsparterne uden at de kunne løbe nogle steder hen.

En kold tyrker

Jens Peter Peters har ingen specifikke planer for, hvad tiden skal gå med efter den 1. maj.

- I princippet er det som at holde op med at ryge. Jeg tager en kold tyrker, siger han.

- Jeg har tænkt mig at holde en rigtig lang sommerferie. Skulle det vise sig, at nogen kan bruge min viden, vil jeg kigge på det – men det første halve år vil jeg bruge på at nå alt det, jeg ikke har nået de sidste 15 år. Jeg har fundet min cykel frem, hjulene skal ud og rulle. Jeg har også fundet min fiskestang og købt fiskekort. Den skal jeg have gjort våd igen. Og så skylder jeg mig selv at komme ud at se verden.

- Min hustru glæder sig til at se mig lidt mere; men der er ingen tvivl om, vi skal have diskuteret, hvad jeg skal bestemme derhjemme – og hvad jeg ikke skal blande mig i, slutter Jens Peter Peters.

Reception

Der er reception for Jens Peter Peters på onsdag den 29. april 2015 kl. 13.00-15.00 hos ADP, Centerhavnen 13-17 i Fredericia.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219