Tysk færgerute forgylder Scandlines
Færgedriften i den dansk-tyske korridor har i 2014 vist markant gode resultater, og samtidig transporterede rederiet største fragtmængder nogensinde.
På færgedriften oplevede Scandlines øget aktivitet med en væsentlig stigning på 5,5 procent i antallet af fragtenheder til 0,7 millioner, en stigning på 0,4 procent i antallet af passagerer til 11,1 millioner og en mindre nedgang på 0,5 procent i antallet af biler til 2,5 millioner.
Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster steg med 4 procent til 179 millioner euro, svarende til en overskudsgrad på 35 procent. Fremgangen skyldes primært vækst i fragtvolumen, driftsforbedringer og effektiviseringstiltag. Årets resultat steg med 25 procent til 74 millioner euro.
- Vi er meget tilfredse med udviklingen i 2014, hvor det lykkedes os at øge vores omsætning og indtjening, mens vi samtidig forbedrede driften og styrkede vores konkurrenceevne. Vores færgedrift i den vigtige dansk-tyske korridor viste gode resultater, og vi transporterede den største mængde fragtenheder nogensinde, siger CEO i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen.
Massive investeringer i nye færger
I 2014 intensiverede Scandlines sin indsats for at fremtidssikre virksomheden med investeringer på i alt 122 millioner euro. Året før lå det tal kun på 22 millioner euro.
De massive investeringer i 2014 hænger blandt andet sammen med, at Scandlines underskrev en aftale med det danske skibsværft FAYARD med henblik på færdiggørelsen af to nye skibe. De to hybridfærger forventes at sættes i drift på ruten Gedser-Rostock i anden halvdel af 2015.
Scandlines har desuden en langsigtet ambition om at tilbyde emissionsfri færgedrift. Derfor blev der også foretaget betydelige investeringer i miljøteknologi i løbet af året for at overholde de nye svovlkrav, der trådte i kraft den 1. januar 2015. Alle fire skibe på Rødby-Puttgarden-ruten har fået monteret batterier samt såkaldte closed loop-scrubbere, der renser motorens udledningsgasser for adskillige forurenende stoffer.
Udsigterne for 2015 er positive, og Scandlines forventer en vækst på 3-5 procent i den samlede omsætning og nettoindtjening baseret på fortsat fremgang i korridoren Danmark-Tyskland og en stærk udvikling inden for catering og retail kombineret med driftsforbedringer.