DI: Ny rapport viser fremtiden for dansk luftfart
DI og en række danske luftfartsselskaber fremlagde mandag en ny rapport, som viser betydningen af luftfart for dansk økonomi og hvad der skal til for at styrke branchen.
Rapporten viser blandt andet at luftfarten i skrivende stund bidrager med 100 milliarder kroner til dansk BNP, hvilket svarer til 5,4 procent af dansk BNP. Rapporten fremhæver også tre potentielle scenarier, som dansk luftfart kan gå hen ad:
- Et accelereret vækst-scenarie, hvor der kommer mere vækst i sektoren ved at tiltrække flere passagerer, men som kræver akut politisk handling.
- Et basis-vækst, hvor tingene går som de gør nu.
- Et risiko-scenarie, hvor kunderne valfarter til andre lufthavne, og efterlader dansk luftfart i markant værre tilstand end nu.
Forskellen mellem bedste og værste scenarie er 20 milliarder kroner og 31.000 arbejdspladser.
- Luftfart skaber vækst og vækst skaber arbejde. Men hvis vi ikke får politikerne italesat om luftfartens situation, og får dem til at indgå en langsigtet investering i luftfart og den omkringliggende infrastruktur, kommer vi i værste fald til at miste omsætning og arbejdspladser i branchen. Det kræver, at rammevilkårene for sektoren virkeligt forbedres, siger Lars Wigelstorp Andersen, formand for Dansk Luftfart.
Hele infrastrukturen skal med
Derfor fremhævede talsmændene også nødvendigheden af, at politikere giver grønt lys til et større reformarbejde, som skal styrke den samlede infrastruktur. For hvis luftfarten skal styrkes, kræver det, at den omkringliggende infrastruktur også hænger ordentligt sammen, så varer og passagerer nemt kan komme til og fra lufthavnene.
Ifølge Karsten Dybvad, administrerende direktør i DI, har lufthavnene en stadigt større rolle i dansk infrastruktur. Det skal også afspejles i den førte politik.
- De færreste folk tænker luftfart, når man hører begrebet infrastruktur, men luftfarten har længe været af stigende betydning for dansk økonomi. Hele 32 procent af dansk vareeksport fragtes i dag med fly. Derfor er det på tide med en strategi for området, siger Karsten Dybvad.
Læs den samlede rapport på Dansk Luftfarts hjemmeside
Kilde: DI