23948sdkhjf

Struer-vognmand holder aftalerne

Bjarke Vestergaard, også kendt som den grønne Lidl-vognmand, overtog faderens vognmandsforretning i 1999 med seks biler. I dag er der 30 biler i flåden. Halvdelen kører for Lidl.
Vognmand Bjarke Vestergaard fik sin første kørsel for dagligvarekæden Lidl i 2007, da Lidl åbnede en butik i Struer. I dag er halvdelen af vognparken hos Struer-vognmanden tilknyttet kørslen for Lidl.

Så det var vel naturligt, at Lidl Danmark spurgte Bjarke Vestergaard, om han ville investere i en grøn lastbil og køre varer til den nye grønne butik på Sjælør Boulevard i Valby.

Den første Lidl-bil kørte for to Lidl-butikker foruden den i Struer.

- I dag kører vi med seks-syv biler om natten fra fra cenjtrallageret Kolding. På Sjælland kører fem biler ud fra centrailageret i Køge, fortæller vognmanden.

- Chaufførerne har mellem en og tre ture pr. vagt. De har mellem en og tre butikker pr. tur. Desuden kører der mellem en og tre biler hvert sted på dagvagter.

- Vores andre biler kører for vores andre kunder, som tæller Danish Crown, GASA og senest også logistikvirksomheden Nagel Danmark.

Eget firma i 2004
52-årige Bjarke Vestergaard oprettede sit eget selskab i 2004, men var involveret i faderens virksomhed allerede i 1999. Faderen begyndte i 1976 at køre for Struer-Hurup Andelsslagteri. Dengang havde han én bil. Engang var faderen oppe på at have 16 biler, men i 1999 var der seks.

Alle bilerne er Mercedes-Benz. Der er 29 Actros og en enkelt Econic NGT gasbil. Alle er købt hos den nærmeste forhandler, Einar Hessel i Holstebro – og det er sælger Hans Jochumsen, der har leveret de fleste biler.

Sønnerne er med
Bjarke Vestergaard har fire sønner. Tre sønner kører i firmaet, mens den fjerde er ansat som mekaniker hos Mercedes-Benz i Holstebro.

- Det er ikke svært at få chauffører, men det er svært at få GODE chauffører, siger Bjarne Vestergaard.

- Vi stiller store krav om, at aftaler skal overholdes. Hvis man er forsinket, SKAL man give besked. Kunden må ikke stå og vente.

Vognmandsvirksomheden har fået et godt ry netop på grund af præcision.

Det daglige arbejde med at styre bilerne står Kim Breinbjerg for. Han var tidligere chauffør og har over 10 års baggrund i vognmandsfirmaet, men de seneste otte år har han stort set været kørselsleder på fuld tid. Han er i løbende kontakt med firmaets 40-50 chauffører.

Det hele i hovedet
I begyndelsen, da firmaet kun havde få biler, kunne Kim Breinbjerg alle ruterne i hovedet.

- Jeg kunne sågar ringe til en overrasket chauffør og spørge om udsigten fra Storebæltsbroen var god. Jeg kunne nemlig regne ud, hvor han eller hun var henne.

- I dag bruger jeg vores flådestyringssystem; men telefonen kan jeg ikke undvære. Det bliver let til 200 opringninger om dagen, siger Kim Breinbjerg.

Han tror, at den øgede travlhed vil føre til, at firmaet må øge flåden til 40 biler allerede inden nytår. Det er 10 flere end i dag.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11