23948sdkhjf

Til kamp mod alkohol bag rattet

Åben høring om alkolåse og alkoholpolitik i transportsektoren i EU-parlamentet onsdag.
Den danske europaparlamentariker Jørn Dohrmann har inviteret en række eksperter – danske og udenlandske – fra vejgodstransportsektoren til at belyse udfordringerne på området og komme med løsninger på, hvordan man løser problemet med alkohol i vejgodstransporten.

- Spirituskørsel er helt uacceptabelt, og vi taler her om menneskeliv. En ulykke er én for meget, og vi er nødt til at imødegå dette og sikre os, at antallet af alkoholrelaterede ulykker fjernes fra de europæiske veje, siger Jørn Dohrmann, der roser vejgodstransportbranchen for at bidrage til at tage fat om udfordringerne på dette område.

Også EU’s transportkommissær Violeta Bulc, som har gjort det til en af sine mærkesager at nedbringe antallet af trafikulykker i Europa, har udtalt sig ved høringen.

Øge trygheden og sikkerheden på Europas veje
Vejgodstransportens brancheorganisation – ITD, der står på programmet ved høringen, arbejder målrettet med forskellige løsninger, der kan gøre det mere sikkert for alle at færdes i trafikken.

- Tunge lastbiler kan forårsage stor skade, hvis det går galt. Derfor skal vi fra det professionelle transporterhverv gøre alt, hvad vi kan, for at øge trygheden og sikkerheden på vejene på trods af, at antallet af ulykker på de europæiske veje heldigvis er for nedadgående – både inden for den lette og tunge trafik, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD, der netop har afleveret sit indlæg ved høringen.

Sende et klart signal til branchen
Der vil ifølge Jørn-Henrik Carstens desværre nok altid være ulykker forbundet med transport, men med de rigtige sikkerhedspolitikker i virksomhederne kan vi reducere og i bedste fald eliminere alvorlige uheld, der involverer erhvervskøretøjer i trafikken. Teknologi kan også hjælpe til at gøre vejene sikrere, som fx ved implementering af alkolåse eller alkobomme. I Sverige arbejder man allerede med alkobomme ved færgeterminalen i Stockholms Frihamn, og også i Danmarks transport- og logistikvirksomheder er der stadig et større fokus på, at alkohol ikke hører sammen med professionel godsfragt, hvilket statistikkerne også tydeligt viser.

Virksomheder som Carlsberg, særtransportøren Give Goodwind og den store internationale speditør og vognmandsvirksomhed DSV er nogle få eksempler blandt mange, der arbejder målrettet med deres alkoholpolitikker og med at indføre alkolåse i enten hele eller dele af deres vognpark.

- Den chauffør, der vælger at blande sit professionelle erhverv sammen med alkohol, er fortid i det professionelle transporterhverv, som jeg ser det. Det er et vigtigt signal at sende til hele vores branche. De eksempler, som jeg har haft med i dag fra den danske vognmandsbranche sender et klart signal – vi accepterer ikke alkohol. Det er et budskab, vi skal hjælpe hinanden med at få formidlet og få skrevet ned i den enkelte virksomheds personalehåndbog ikke kun i Danmark, men i hele EU, siger Jørn-Henrik Carstens.

Et europæisk anliggende
Jørn-Henrik Carstens lægger desuden vægt på, at uanset hvilke tiltag man vælger, så skal det gælde for alle europæiske lande. Og peger på at ét skridt i den rigtige retning kunne være fremadrettede krav om alkolåse i nye biler – her kan erhvervskøretøjer måske være et godt sted at starte.

- Hvis man lægger det op til den enkelte nation at vurdere, hvilke tiltag, der skal gælde, får man ikke den fulde effekt og så risikerer man, at man skaber unødige konkurrenceforvridende tiltag. Det er i mine øjne den forkerte vej at gå. Derfor er det også vigtigt, at Europa-Parlamentet og EU Kommissionen arbejder tæt sammen med bilproducenterne og transportorganisationerne på dette område, så vi i fællesskab får lagt de bedste rammer til at holde alkohol ude af vejgodstransporterhvervet og væk fra det europæiske vejnet, siger Jørn-Henrik Carstens.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098