23948sdkhjf

Han er de stores stemme blandt bilimportørerne

Christian Barsøe, direktør for MAN Truck & Bus i Danmark, repræsenterer de tunge køretøjer i De Danske Bilimportører.
Der er mest fokus på personbiler hos De Danske Bilimportører (DBI), hvor danskernes privatforbrug af biler klart overstråler salget af busser og lastvogne. Men Christian Barsøe er manden, der skal sørge for, at de tunge køretøjers udfordringer også bliver hørt i brancheforeningen.

Han er direktør for den danske afdeling af MAN Truck & Bus, og som bestyrelsesmedlem i DBI er han talsmand for sin del af branchen.

Han blev uddannet på det første hold biløkonomer, der dimitterede i 1993 fra Niels Brock. Siden da har han spenderet hele sit arbejdsliv blandt de største biler hos bus- og lastbilproducenten MAN.

Her har titlerne i løbet af årene været mange og løbende med større indflydelse. Nu er han direktør for MAN i Danmark og en del af den europæiske ledergruppe.

Repræsentant for de store

- For et års tid siden blev jeg spurgt, om jeg kunne have lyst til at være repræsentant for de tunge køretøjer i DBI, fortæller Christian Barsøe.

- Jeg har været til mange møder hos DBI blot som medlem. Nu kan jeg så som bestyrelsesmedlem bringe vores mange problemstillinger til bordet.

- Jeg kan godt lide det entrepreneurship, der er i lastbilbranchen. Vi handler med meget professionelle folk, der kræver, at vi er med på beatet, og på mange områder er den tunge transport længere fremme med teknologien end personbiler. Eksempelvis er vi med til at sikre, at vores kunders logistik fungerer optimalt gennem lastbilernes teknik, hvor alt er koblet op på Internettet. Den udvikling gør, at branchen er super interessant.

Tekniske udfordringer

Der bliver i Danmark solgt omkring 4.500 lastbiler og 500 busser årligt. En del af lastvognssalget er dog ikke registreret i bilsalgsstatistikken fra De Danske Bilimportører, da indregistreringen foregår på udenlandske nummerplader.

- Vores fokus er på udledning og vægtgrænser. Især udfordrer Euro-normerne os markant. Det er teknisk meget kompliceret at lave lastbiler og busser, der kan opfylde Euro 6-kravet. Det handler meget om miljø kontra effektivitet, forklarer Christian Barsøe.

- Mange vil gerne have, at lastbiler eksempelvis kører på gas, og det kan da også godt fungere på en bybus, men det dur bare ikke på et lastvognstog på mange ton.

- For vores kunder handler det om, at lastbilen skal virke hver gang og kunne køre halvanden million kilometer med så få stop som muligt. Her er der i øjeblikket ikke noget, der kan slå diesel.

- Udvikling af lastvogne koster det samme som at udvikle en personbil. Forskellen er bare, at der kun sælges 380.000 lastbiler i Europa mod millioner af personbiler. Derfor er priserne på lastbiler så meget højere.

Pejlemærke for økonomien

- Salget af tunge køretøjer stiger, men markedet er meget konjekturfølsomt. Faktisk kan salgstallene bruges som et pejlemærke for, hvordan økonomien på landsplan har det.

Hos MAN kunne vi mærke finanskrisen seks måneder før, den kom, og på samme måde begyndte salget også at stige måneder før, vi blev meldt ude af finanskrisen.

Lille land, mange regler

I Danmark eksisterer der ifølge Christian Barsøe mange regler, som er særlige for Danmark. De er med til at skabe problemer for de danske virksomheder og sælgerne af de tunge transportmidler.

- Eksempelvis skal bybusser i Danmark skræddersyes på hver sin måde, alt efter hvilken region de kører i. Sæderne skal have en bestemt farve og knappen skal sidde forskellige steder. Det besværliggør processen enormt.

Vil hjælpe branchen

Han trådte ind i DBI’s bestyrelse for otte måneder siden, og arbejdet er stadig forholdsvis nyt. Han har allerede sat sig selv personlige mål for, hvad hans arbejde skal udrette.

- Der er mange tekniske udfordringer, som vi skal sørge for, at DBI kan bruge i et forståeligt sprog overfor politikerne.

- Jeg håber, at jeg gennem DBI kan give politikerne lidt mere realisme og indsigt i, hvad der kan lade sig gøre på lastbilområdet, og hvilke problemer vi roder med. Jeg vil sørge for, at gode brancheinitiativer ikke falder ud mellem fingrene. De skal hjælpes hele vejen i mål, så vi kan blive ved med at gøre det lidt bedre, siger han.

Selvom han til dagligt besidder et job med ansvar for cirka 250 ansatte i Danmark, er Christian Barsøe sikker på, at han også har tid til at hjælpe hele lastbilbranchen via sin bestyrelsespost.

- Det er mit håb, at bestyrelsesarbejdet i DBI kan give mig nogle gode udfordringer, og at jeg kan få lov til at bruge min viden til at hjælpe branchen, slutter Christian Barsøe, der har 23 års erfaring i lastbilbranchen.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187