UPS coacher små virksomheder
Den amerikansk baserede kurérvirksomhed vil væk fra opfattelsen af koncernen som pakkeleverandør og øge fokus på tekniske løsninger for kunder.
I dag er pakkedistribution og kurértransport kun en del af jobbet for UPS, som gerne vil ses som en slags partnere for kunderne, som de ”coacher” med bedre IT-løsninger og med at blive globale. UPS ynder at vokse sammen med kunderne.
- Vi ved alt om international handel, siger Boris Dobberstein, adm. direktør for UPS i de nordiske lande.
- Vi håndterer 18 millioner pakker om dagen, og vi har 400.000 medarbejdere placeret overalt på verdenskortet. Vi kan hjælpe danske virksomheder med at komme videre, og vi ser et stort potentiale i mange danske virksomheder.
- I dag koncentrerer vi os meget om kunder indenfor industriel produktion, detailhandel og højteknologi samt medicinalvarer.
Problemknusere
UPS har netop lanceret en ny kampagne under titlen ”United Problem Solvers”, hvor man går i dybden med omkostninger ved logistik.
- Vi ser blandt andet på, hvordan man kan være hurtig, have fordele og stadig sikre den bedste ”supply chain” løsning.
- Vores mål er at gøre vores kunder mere konkurrencedygtige.
Boris Dobberstein understreger, at danske virksomheder skal holde øjnene åbne og være klar til at satse internationalt.
- De må komme ud over grænserne og eventuelt skyde nødvendig teknologi og hjælp ind i processen.
- Vi tager over, når det gælder al logistik, siger Doberstein.
- Det skal man ikke bekymre sig om. Vores beregninger viser, at det koster tre dollars, hver gang en kunde ringer og spørger efter en forsendelse.
- Man får jo ikke solgt noget mens man taler i telefon. Og hvis man ikke sælger noget, vækster man ikke.
- Vi bruger ”Track-and-Trace.” Så kan kunden selv slå sit svar på og finde ud af, hvor forsendelsen er.
Returforsendelser vokser
- Den afdeling, der vokser hurtigst hos UPS, er afdelingen for returforsendelser, siger Boris Dobberstein.
- Det hænger sammen med dem stigende internethandelen. Faktisk returneres 30 procent af alle forsendelser.
- Det er ikke de forsendelserne, der kommer til tiden, der bekymrer modtagerne. Det er de forsendelser, der kommer for sent, der volder problemer for både afsender og modtager.
- Cirka 0,1 procent af alle forsendelser kommer for sent. Det er en lille mængde, men den har enorm betydning.
- Kunderne vil vide, hvorfor, det er gået galt. Det det er os, der ringer kunderne op og fortæller, hvad vi gør for at afhjælpe skaden.
- Det er ikke afskibers opgave. Afskiber skal ikke bekymre sig. Vi sørger for at ringe kunderne op i god tid og fortæller om sagen, slutter Boris Dobberstein