23948sdkhjf

Nye hybridfærger godt på vej

Scandlines’ to nye færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen, er for alvor ved at tage form og farve.
Begge skibe har afsluttet et omfattende stålarbejde på de øverste dæk. Det betyder, at de to største udfordringer, nemlig manglende stabilitet og for stor dybgang, nu er løst.

Totalt er der fjernet næsten 2.000 tons fra det oprindelige skib og tilført 1.300 tons i lettere materialer, således at nettoreduktionen er 700 tons per skib. De næsten 4.000 tons skrottede materiale fra de to oprindelige skibe er sendt til genanvendelse i overensstemmelse med hybridfærgens bæredygtige profil.

M/F Berlin er helt efter planen længst fremme i processen med den omfattende ombygning. Om bord er arbejdet med at udruste apteringen godt fremskredet, og de forskellige leverandører vil afslutte deres arbejde i perioden medio juli til ultimo august. I starten af juli påbegyndes det meget omfattende test- og idriftsættelsesprogram, der skal sikre, at alt om bord virker efter hensigten.

169 meter lange M/F Berlin forventes som det første af de to skibe at forlade Fayard sidst i september for at gå på prøvetur. Efter prøveturen vil skibet sejle til Rostock, hvor det nye færgeleje skal tilpasses og de sidste finpudsninger foretages Herefter går besætningen i gang med øvelsessejladser, så skibet kan gå i drift med udgangen af oktober.

M/F Copenhagen forventes at blive leveret et par måneder senere også med et batteridrevnet hybridsystem installeret. Hybridsystemet i kombination med en closed loop scrubber reducerer svovludledningen med mindst 90 procent.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094