Nye hybridfærger godt på vej
Scandlines’ to nye færger, M/F Berlin og M/F Copenhagen, er for alvor ved at tage form og farve.
Totalt er der fjernet næsten 2.000 tons fra det oprindelige skib og tilført 1.300 tons i lettere materialer, således at nettoreduktionen er 700 tons per skib. De næsten 4.000 tons skrottede materiale fra de to oprindelige skibe er sendt til genanvendelse i overensstemmelse med hybridfærgens bæredygtige profil.
M/F Berlin er helt efter planen længst fremme i processen med den omfattende ombygning. Om bord er arbejdet med at udruste apteringen godt fremskredet, og de forskellige leverandører vil afslutte deres arbejde i perioden medio juli til ultimo august. I starten af juli påbegyndes det meget omfattende test- og idriftsættelsesprogram, der skal sikre, at alt om bord virker efter hensigten.
169 meter lange M/F Berlin forventes som det første af de to skibe at forlade Fayard sidst i september for at gå på prøvetur. Efter prøveturen vil skibet sejle til Rostock, hvor det nye færgeleje skal tilpasses og de sidste finpudsninger foretages Herefter går besætningen i gang med øvelsessejladser, så skibet kan gå i drift med udgangen af oktober.
M/F Copenhagen forventes at blive leveret et par måneder senere også med et batteridrevnet hybridsystem installeret. Hybridsystemet i kombination med en closed loop scrubber reducerer svovludledningen med mindst 90 procent.