Volvo godkender syntetisk diesel til lastbiler
HVO-diesel er nu godkendt til alle Volvo Trucks Euro-5 motorer. Euro-6 motorerne følger efter til efteråret.
HVO fungerer som almindelig diesel, men har en meget lavere CO2-udledning. Den er op til 90 procent lavere end almindelig diesel. Det skyldes, at HVO fremstilles af genanvendelige råmaterialer som vegetabilsk og animalsk fedt fra for eksempel rapsolie eller slagteriaffald.
Siden 2013
Volvo Trucks har arbejdet med HVO siden 2013, da man gik sammen med Renova, DHL Freight og OK/Q8 om at teste HVO på seks Volvo-lastvogne. Lastvognene var udstyret med Euro 5-motorer og fik kørt sammenlagt en million km i en periode på to år.
- Testen viste, at HVO fungerer rigtig godt i vores motorer og kan anvendes under samme forudsætninger som almindelig diesel. Man kan endda frit blande diesel og HVO, fortæller Tobias Bergman, produktchef for alternative brændstoffer og hybrider hos Volvo Trucks.
Euro 6 til efteråret
De positive resultater gør, at Volvo Trucks nu godkender anvendelsen af HVO i alle Euro 5-motorer med uændrede serviceintervaller. I september 2015 vil en global certificering af HVO til de første to Euro-6 motorer finde sted, nemlig motorerne D5 og D8. Samtidig arbejder Volvo Trucks på at godkende det syntetiske brændstof til de øvrige Euro 6-motorer, nemlig motorvarianterne D11, D13 og D16.
- Brændstoffet er velegnet til alle kunder, som ønsker at reducere deres CO2-udledning. Vi ser ingen begrænsninger med hensyn til typen af transport eller virksomhed. En kombination af HVO og de lave udledninger fra vores Euro 6-motorer gør, at miljøpåvirkningen fra lastvognene minimeres, fortsætter Tobias Bergman.
- Vi tror på HVO’s potentiale og ser en øget interesse fra både kunder og transportkøbere. Den store udfordring er tilgængeligheden af råvarer og raffinaderier. Vi håber derfor, at vores satsning på brændstoffet vil bidrage til en øget efterspørgsel, og at HVO kan anvendes mange flere steder i verden fremover.